Selasa, April 13, 2010

Bangsawan THJ : Tammat

Syukur pada Allah.

Aku tidak minta apa-apa balasan.

Aku hanya mahu sampaikan pesan.

Kerja teater bukan kerja senang.

Pengorbanan.

Kerja keras.

Produksi besar kali ini cukup untuk merubah diri aku.

Mungkin ia jadi satu titik pusing dalam hidup aku.

Aku jadi makin kurang berkata-kata.

Sudah terlalu lama.

Aku tidak menulis.

Aku tidak berpuisi.

Meja aku sudah lama tidak berkemas.

Memang terlalu lama rasanya.

Terlalu banyak penghargaan yang ingin aku berikan pada semua yang terlibat.

Tanpa kerjasama semua pihak, show ini pasti tidak akan menjadi.

Aku akui.

Banyak lagi kekurangan yang boleh diperbaiki dari pelbagai segi.

Aku bukanlah sesiapa.

Aku hanya menghargai seni itu sahaja.

Ya itu sahaja.

Aku hormati seni itu sendiri.

Lantas aku hormat pada mereka yang betul-betul seorang seniman.

Sewaktu aku menanggalkan make-up selepas selesai show terakhir itu.

Aku berkata pada diri sendiri.

Menghadap cermin.

Memandang diri sendiri mengucapkan.

Yang ini bukanlah yang terakhir.

Tetapi ini adalah permulaan bagi kareer seni aku yang lebih luas dan mencabar di luar sana.

Ya di luar kampus.

Inilah jalan yang akan aku pilih.

Jalan seorang seniman.

Biarpun aku terpaksa menjadi pekerja di syarikat minyak dan gas sekalipun.

Aku akan tetap memandang diri aku sebagai seorang...




seniman.


Dengan izin Allah.

Izinkan aku mengundur diri dari Tronoh Theatre Shop.

Semoga rakan-rakan sepentas sekalian dapat belajar teater sepanjang penglibatan dalam TTS.

Jangan lupa mereka yang telah banyak berjasa kepada kita.

Hargailah.

Hormatilah.

Hayatilah.


Seni.

1 ulasan: