Sabtu, April 17, 2010

Mendera Bendera

Aku tanya nak buat skrip genre apa? Realism ke.. surrealism ke.. experimentalism ke.. dia pergi jawab genre aksi. Aduhhh. Kau orang ni belajar apa dalam kelas? Oh baru teringat. Ini UTP! Heh heh heh.

Bukan senang nak buat teater. Bukan senang nak buat skrip teater. Senang nak reka-reka cerita. Senang nak buat-buat cerita. Tapi bukan senang nak bentukkan cerita itu ke dalam bentuk skrip yang perlu dihidupkan oleh pengarah kemudiannya.

Aku baru saja siapkan sebuah karya pendek terbaru, khas untuk teater anugerah merdeka anjuran DBP. Judulnya "MENDERA BENDERA". Sengaja aku buat tajuk yang ada ritma. Tajuk yang catchy juga penting untuk menarik perhatian pembaca dan penonton nanti. Tapi terpulanglah pada pengkarya, ada saja yang tidak kisah akan judul karyanya. Main letak sahaja. Judul sebuah karya boleh jadi perkara terakhir, dan boleh jadi juga perkara pertama! Contohnya karya teater penuh aku TERO PING PONG, aku aplikasikan backwriting, iaitu daripada adanya tajuk baru aku buat cerita, baru aku buat watak-watak.

Karya-karya aku tunggu masa saja untuk dipentaskan. Kalau dalam TTS mungkin susah nak dipentaskan kerana kena ikut kehendak produser juga. Nak buat karya yang islami, aku belum cukup kemampuan lagi. Maklumlah, aku pun bukannya orang yang islami sangat. Jarang pergi masjid. Solat pun kadang-kadang tertinggal. Banyak buat dosa lain lagi. Aku tak mahulah tulis karya yang tak jujur dengan jiwa aku. Apa yang aku tulis adalah apa yang aku tahu, apa yang aku lihat, apa yang aku rasa. Kalau karya aku hitam dan negatif, maknanya memang aku hitam dan banyak dosa lah tu. Dan juga aku cuba luahkan pemikiran negatif aku memandangkan aku selalu berfikiran positif saja. Jadi dalam karya, bolehlah aku tonjolkan pemikiran negatif aku. Mungkin sebab itu banyak juga karya aku yang diakhiri dengan pembunuhan dan keganasan, contoh paling mudah, Nasi Lemak 10 sen itu sendiri.

Berbalik kepada MENDERA BENDERA. Aku cuba tunjukkan perangai manusia yang aku ertikan sebagai mendera sebuah bendera yang mana kita, sebagai seorang rakyat, perlu hormati. Macam kalau kita terbalikkan bendera tu, kita pijak bendera tu dan seumpamanya, aku ertikan sebagai mendera bendera lah. Satu contoh lain juga seperti membalut tubuh dengan bendera. Atau menjadikannya baju-T atau seluar dalam.

Ada empat watak:

MEN
Pengawas tukang naik bendera dan juga tukang buat laporan

BEN
Murid biasa, budak nakal yang tak suka undang-undang dan juga penghisap rokok

CEK
Cikgu disiplin bersuara kecil yang selalu batuk-batuk sewaktu sedang berucap

WAK
Tukang kebun yang tak banyak cakap tapi serba tahu


Cukuplah sekadar aku berkongsi watak-wataknya. Ceritanya nanti-nantilah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan