Jumaat, Jun 26, 2009

Fakta Pening Kepala

Dulu-dulu. Sejak aku di bangku sekolah rendah. Tiap hari Isnin aku pening kepala. Memang konsisten. Tiap Isnin. Tiap hari perhimpunan pagi sekolah. Sampailah aku akhil baligh. Lepas akhil baligh aku masih juga selalu pening kepala. Tapi tidak sekonsisten dulu. Biasanya faktor cuaca. Yang buat aku pening kepala. Faktor alam sekitar juga lah tu.

Aku masih ingat lagi waktu sekolah rendah. Hari Isnin. Perhimpunan pagi. Aku hampir pitam. Hampir saja ya. Tak jatuh pitam. Masih macho di situ. Di sekolah menengah pun pernah juga sekali dua. Tapi tak jatuh lah. Setakat berpeluh hangat saja. Tetap maintain macho.

Sampai sekarang aku masih selalu pening kepala. Lagi-lagi bila duduk di KL. Di UTP kurang sedikit. Mungkin alam sekitar Tronoh masih bersih jika dibandingkan dengan KL. Kepulan asap hitam. Asap rokok. Panas melampau. Hujan lebat acidic. Alam sekitar yang tidak sihat. Tipu. Tipu kalau ada orang kata KL punya alam sekitar bersih. Bohong.

Mungkin lapan bulan di kota ni tidak cukup ruang masa bagi aku untuk alah bisa tegal biasa. Masih. Masih, kota ini juga yang menjadi pilihan akan datang. Kalau duduk di ruang vakum sekalipun, belum tentu aku dapat hidup.

Aku selalu pening. Ini satu fakta. Jadi aku selalu juga telan paracetemol. Dadah yang paling berkesan, bak kata member sekolah aku yang sedang mengaji bidang perubatan. Eh. Ke farmasi? Haha.

Mungkin juga aku ikut ayah aku. Penghidap migrain. Tapi syukur. Sekarang sudah tidak sekerap dulu. Tapi. Aku tidak migrain. Cuma selalu pening kepala. Atau. Mungkin aku kena pergi jumpa doktor buat pemeriksaan. Ambil darah. Periksa tahap kolestrol. Tahap gula. Dan macam-macam mak nenek apa lagi diperiksa. Boleh jadi. Ironik. Boleh jadi. Orang kurus. Tapi kolestrol tinggi. Orang yang tiada lemak berlebihan di badan. Tapi kolestrol tinggi. Boleh jadi. Jadi. Kena pergi periksa. Jumpa doktor. Jumpa misi comel. Misi cucuk jarum. Doktor ambil sampel darah. Periksa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan