Isnin, Oktober 29, 2007

Suara Akin II - Episod 47 - Regenerasi Motivasi Untuk Satisfaksi Berintensikan Duniawi

Minggu ini merupakan minggu terakhir kuliah sebelum memasuki minggu belajar dan seterusnya peperiksaan akhir semester.
Boleh dikatakan semester ini agak singkat.
Mungkin banyak cuti.
Mungkin saya sendiri yang memperbanyakkan cuti sendiri.
Mungkin juga terlalu banyak beban kerja yang dikenakan pada bahu pelajar.
Dan mungkin juga dunia ini semakin hampir pada penghujungnya.
Siapa yang tahu melainkan ALLAH?
Kita hanya menunggu masanya.

Di minggu terakhir ini saya mampu menjalankan tanggungjawab sebagai seorang pelajar dengan sempurna, akhirnya.
Testimoni tentang itu boleh didapati daripada kawan-kawan serumah saya mahupun seangkatan dengan saya.
Walau bagaimana pun, sudah pasti saya berasa sedikit gundah akan jatuhnya prestasi akademik saya.
Ini tanggapan dan pemikiran yang kurang positif, mungkin, tetapi berdasarkan pengalaman hidup yang dilalui, saya tahu setinggi mana mahupun serendah mana saya dapat capai dalam satu jangka masa yang singkat.
Apa yang saya dapat harapkan adalah semuanya berjalan dengan lebih baik dan lancar sepanjang minggu belajar bermula 3 November dan diteruskan sehingga selesai peperiksaan pada 24 November ini.
Seperti biasa, cara belajar saya yang biasa, akan saya implemenkan.

Regenerasi motivasi perlu diinitiatifkan oleh diri kita sendiri, utamanya, sebelum ada pihak lain yang membantu.
Dalam jangka waktu yang pendek ini, motivasi untuk satisfaksi diri saya sendiri perlu diserapkan seefisien yang mustahil ke dalam jiwa menuntut ilmu dunia.
Satisfaksi saya dalam peperiksaan akhir.
Jenuh sudah saya berasa hambar dengan prestasi kerja kursus buat kebanyakkan subjek, di akhirnya haruslah saya mendapatkan, sekurang-kurangnya satisfaksi dalam proses pembelajaran.
Seperti sebelum ini juga.
Perkara yang sama atau hampir sama berlaku.
Oh ya. Bukan yang berlaku itu perkara akademika, tetapi perkara-perkara remeh, kecil dan tidak mustahak turut menerjah ruang hidup yang sempit untuk perkara atau benda sedemikian.
Oh kali ini saya ada berita baik untuk diri sendiri!
Saya harap kali ini ia memang-memang benar memperbaiki peribadi insani.
Dengan izin Yang Maha, sudah tentunya.


Sewaktu monolog dan mime.


Regenerasi Motivasi Untuk Satisfaksi Berintensikan Duniawi.
Tingkatkan kualiti dari pelbagai segi.
Bukan sekadar ilmiah.
Aqidah, ibadah, akhlak.
Daya mahir, daya fikir, daya saing, daya maju.
Semoga para pejuang di bumi ALLAH berjaya di bawah naungan rahmatNYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan