Ahad, Oktober 07, 2007

Suara Akin II - Episod 37 - Mana Ada Air Asam Melayu?

Foto-foto yang disertakan diambil secara rawak.
Bila saya rasa saya hendak letak di sini, saya letaklah.
Akan tetapi bukanlah sebarangan saya mengambil foto.
Harapnya dapatlah sebuah kamera baru waktu cuti nanti.
Banyak momento menarik yang biasanya kerugian dirasa jika tidak diambil foto.
Belum boleh jadi jurnalis foto lagi.
Tunggu waktu dan keizinan.


Minum air asam jawa suam untuk jaga suara, kononnya. Tapi betul juga sebenarnya..



Senyuman itu kepenatan selepas berlatih. Kira OK lah tu. Saya jarang senyum tanpa perasaan dan jiwa. Oh ya, bersama Anwar sebagai Polis korup.



Ini antara tangkapan yang terbaik dalam koleksi foto latihan saya. Babak Fura Panda, artis Islam konon Islam kata Iman secara jahil. Elok betul susunan dan kombinasi warna kostum-kostum!



Air asam Jawa, Melayu mana ada...
Ada setengah orang fikir kutuk orang Melayu itu tidak betul.
Sebab mereka fikir kritik itu kutuk.
Kritik itu bukan kutuk.
Saya Melayu (walaupun sedikit kurang pada basis originaliti), saya kritik Melayu.

Orang baca novel cinta itu romantis.
Betul? Entah. Betul kot.
Romantis itu kan positif.
Romantis bertempatlah. Romantis sampai raba sini sana itu macam Mantis Si Sumpah-sumpah Menyumpah.
Oh..

Ada orang sudah tidak faham.
Mereka baca novel yang banyak simpulan bahasa, peribahasa, perumpamaan, metafora, hiperbola, personifikasi, analogi dan banyakkkkkkkkkkkkkkkkk lagi elemen kesusas(h)teraan.
Akan tetapi mereka tidak faham rencana saya.
(Rencana, rencahnya mana?)
Baca novel sebab jatuh cinta?
Baca novel sebab suka perempuan? Lelaki?
Baca novel nak layan perasaan?
Nak lepaskan tekanan?

Oh ya lah.. baca novel romantis saja kan...
Bukan novel universal...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan