Khamis, Oktober 25, 2007

Suara Akin II - Episod 44 - Abrakadabra!

Ada magis tragedis depan mata!
Baru aku tonton dengan dua mata tertutup
manusia boleh memandang
Tapi itu bukan realistik!
Neuron aku hanya terima fakta
tak terima mitos, fantasi, mimpi
karut-marut dongeng susuk sepelusuk tanah air
tanah elemen semakin terkuasa
oleh air
air sejuk
dingin, panas jika haba, bazir jika biar
buang jika kena
titis bila tangis
pejal jadi ais
air mudah tukar sifat, karakteristik
tanah jadi harta
tapi neuron aku ada bilang
tanah sudah rata
sudah gondol gendala
sudah jadi tandas makhluk
makhluk bertandas!
tandas lawa dan mahal-mahal
tapi sia-sia
macam kencing atas tanah
kasihan duhai tanah
nasib dikau telah terpesong

Abrakadabra! Penghuni dunia fantasia
wujud akademi jadi agung
tapi alpa mana yang betul agung?
keliru sudah?
buntu sudah? tak tahu arah tuju, kelabu, hitam, putih?
atau berwarna-warni?
oh pelangi warna warni hidup sekejap
mati sewaktu
tiada pangkal tiada hujung bertemu
adilkah dikau pada pemuja?
bodohkah pemuja pada alam?
adilkah aku bertanya-tanya?

Seketika sahaja tamat magis sadis.
Telah aku tonton dengan mata-mata dan mata yang terbuka
tapi bodoh Kasim Selamat
celik-celik di siang hari, malam buta membuta ke pagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan