Khamis, Oktober 18, 2007

Suara Akin II - Episod 42 - Edisi Raya - Komentaris

Suka saya berkomentar tentang filem Melayu yang baru ditayangkan mulai 1 Syawal tempoh hari iaitu Otai.
Arahan Prof Madya Abd Razak Mohaideen.
Filem itu macam biasalah.
Masih stail beliau.
Dan sebab sudah banyak juga filemnya yang saya dah tonton, jadi Otai kali ini difikirkan dan dirasakan sudah lapok.
Saya bosan menontonnya.
Malang sekali hanya sekali dua sahaja saya dapat tersenyum dan sengih dengan komedinya itu.
Nak gelak ketawa jauh sekali.
Walaupun ada Saiful Apek.
Tambah kurang lagi dengan tidak berkesannya lakonan heroin dalam filem ini, yang menjadi kedua isteri Aiman (Saiful Apek).
Aznil dan teman pengacaranya pula tidak sebaik Aznil sendiri dalam talkshow terbaik Asianya itu.
Dengan itu, saya bagi 3/10.
Entah berapa sekejapnya filem ini dibikin.

Sebut tentang bosan tengok filem, filem melayu paling bosan pernah saya tonton adalah Cinta Yang Satu.
Filem baru tahun ini juga.
Bosan sangat sehingga saya terpaksa tengok dengan melompat-lompat dari babak ke babak dan terus ke kesudahan cerita itu.
Nasib baik tidak tengok di pawagam.
Tidak mahu bagi rating kerana tidak ada rating bagi saya.

Setakat ini yang paling membasahkan gusi saya adalah filem Senario yang awal-awal dahulu, bukan yang terbaru.
Selain itu juga filem Ahmad Idham, Tentang Bulan.
Maklumlah, gelagat anak-anak kecil.
Mesti saya gembira.

Saya banyak juga beli beberapa keping VCD/DVD filem melayu klasik dan juga yang baru.
1. Sumpah Orang Minyak.
2. Hang Jebat.
3. Setinggan.
4. Kami.
5. Sayang Salmah.
6. Buai Laju-laju.
7. Gong.
8. Diva.
9. Impak Maksima.
10. Kayangan.

Saya ingat hendak beli Puteri Gunung Ledang yang baru, tetapi terlupa pada awalnya jadi bajet pun sudah lari tidak dapat membelinya.

Saya sudah tonton Sumpah Orang Minyak, Kami dan Impak Maksima.
Saya tengok filem Sumpah Orang Minyak (SOM - Strength of Materials? Duh~) pun disebabkan tidak lama lagi akan ada filem baru Orang Minyak.
Jadi kenalah tengok cerita yang diinisiatifkan terlebih dahulu.
Filem Kami pula dengan penampilan Sudirman.
Rasanya saya pernah tengok cerita ini dahulu di TV.
Apa pun, ceritanya bagus.
Maksud saya, dari segi pengisian dan pengajarannya.
Filem Impak Maksima boleh dikatakan seperti Pantas & Ghairah: Malaysia Drift.
Ada adegan aksi perlawanan kereta 'Drag' dan 'Drift'.
Namun, saya katakan ia masih di peringkat awal.
Masih banyak lagi yang perlu diperbaiki.
Filem klasik Setinggan juga saya sudah tengok.
Kelakar cerita ini. Lebih-lebih lagi bila tengok dengan rakan-rakan teater saya. Waktu latihan pentas pun masih meniru aksi komedinya. Haha!

Selepas ini saya menanti untuk menonton filem animasi baru Budak Lapok (animasi Bujang Lapok waktu kecil mereka).
Dan juga filem baru Suhaimi Baba akan datang iaitu 1957: Hati Malaya.
Dengan penampilan para pelakon utama yang sudah pernah memenangi anugerah.
Filem arahan dan lakonan Pierre Andre pula iaitu 9 September tidak akan saya lepaskan.
Mana tidak teruja saya hendak menyaksikan Pierre Andre dalam filem Box-Office Jangan Pandang Belakang berlakon dalam filem arahannya sendiri!
Macam Aziz M Osman dalam filem XX Ray nya..
Ataupun Afdlin Shauki dalam filem-filemnya.
Saya tidak tahu lagi bagaimana sukarnya berlakon utama sambil mengarah.

Wishlist:
1. VCD Puteri Gunung Ledang (2004).
2. Filem-filem P. Ramlee.
3. Filem-filem klasik yang lain seperti lakonan Wahid Satay.

2 ulasan:

  1. wahid satay... teringat lagu cite kumpulan gagak hitam. cite klasik yg heronya wahid satay. lirik lagu setkt yg sy ingat:

    skuter ku yg handal sekali
    lambretta namanya
    ini buatan dari italy

    lari kencang belanjanya kurang
    degan lambretta ini
    kutangkap kumpulan hitam

    ...............
    die tgh bwk skuter lambretta ms nyanyi lagu ni. huhu...

    try la cari cite2 mat sentul, mat spy, mat karong guni, mat bond, etc. huuhuh

    BalasPadam
  2. berapa banyak mat daaa~ Mat Merah ada tak? hoho~

    BalasPadam