Isnin, Mei 24, 2010

Katakan "Tak Dapat Datang" Kalau Tak Dapat Datang

Sudah tengah malam Isnin 24 Mei 2010.
Pagi Ahad semalam seharusnya ada latihan teater THJ.
Aku sendiri pun terlewat bangun pada pukul 10 pagi.
Malangnya sampai pukul 12 tengah hari ramai lagi pelakon yang tak hadir. Jadi aku batalkan latihan pada pagi itu dan satu-satunya latihan pada hari itu. Nasib juga malam Sabtu ada latihan. Walaupun tak berapa serius latihannya tetapi sekurang-kurangnya sesi latihan itu dapat memberi ruang untuk para pelakon refresh balik dialog dan karakter serta aku dan krew produksi kreatif dapat melihat apa-apa pengubahsuaian dari segi set, props, kostum dan teknikal.

Pagi tu memang ramai tak datang latihan.
Asalnya aku memang nak call sorang-sorang suruh datang latihan.
Tapi aku hanya hantar SMS berbunyi:
"Nak training tak? Sebab aku dan beberapa orang je ni dah tunggu dari pukul 9 pagi tadi" kepada pelakon yang tak datang, kecuali pelakon yang ada minta kebenaran untuk tidak datang.
Dan ramai yang membalas dan menjawab yang mereka lambat bangun dari tidur.
Aku terima sahaja jawapan mereka itu semua. Biasalah, masing-masing penat perah otak belajar dan jawab exam. Jadi, logiklah kalau lambat bangun. Lagipun memang pelajaran itu lebih penting daripada teater. Cuma kalau boleh lain kali kalau dah kata nak datang latihan, datanglah. Ini tidak, malam semalam tak dapat datang lepas tu bagitahu akan datang latihan esoknya tapi latihan esoknya pun tak datang. Aku rasa sesiapa saja yang jadi direktor pun akan bengang dengan perangai macam tu. Kan? Keh keh keh.

Apa pun, selamat beramal!



ps: Sebagai penghargaan kepada yang datang latihan pagi tu walaupun latihan batal, aku dan Stage Manager aku belanja budak-budak ni makan nasi ayam periuk besar berhampiran TESCO Pengkalan. Nah, tak rugi pun datang latihan walaupun tak ada latihan. Kan? Keh keh keh.

1 ulasan: