Khamis, Mei 20, 2010

Apa Ada Dalam Sa Buah LIF?

Seperti biasa yang aku lakukan. Suka untuk aku berkongsi apa yang ada dalam fikiran aku sewaktu menulis skrip teater pendek L.I.F yang akan dihidupkan pada 4 dan 5 Jun nanti.

Idea asal / niat sebenar L.I.F ditulis selain daripada menjelmakan hantu pada watak Ahh Mad (yang mana ini hanyalah niat yang timbul selepas ditulis dan dibaca semula) adalah untuk memaparkan watak Mad yang diperkosa oleh Chong dan Singh. Bukanlah bermaksud diperkosa secara zahiriah. Banyak yang boleh dihurai lagi selepas dibaca berkali-kali. L.I.F tidaklah kuat mana pun. Cukup untuk tampung beberapa orang saja.

Ya. Itu idea asalnya. Tapi aku fikir hendak potong babak awal dan akhir untuk festival merdeka itu nanti. Babak awal Mad diperkosa. Babak akhir Mad Salih pula yang datang masuk lif. cuba untuk tunjukkan yang cerita ini akan berterusan, atau lebih tepat lagi 'DILEMA' Melayu akan berterusan. kah kah kah.

Dilema yang berterusan ini juga merujuk kepada judul L.I.F yang mana setiap huruf berasingan dan hanya dihubung dengan titik-titik. Apa yang aku fikir adalah walaupun ketiga-ketiga bangsa dalam cerita ini ada dalam satu lif yang sama, akan tetapi di luar lif itu, mereka akan terpisah semula, malah walaupun dalam lif yang sama, racial tension tetap akan wujud dan perkara ini akan berterusan. apa yang boleh berlaku mungkin sahaja adanya titik-titik (yang aku cuba maksudkan sebagai solusi yang solid) bersifat sementara untuk menghubungkan ketiga-tiga bangsa itu. tiada maksud yang aku cuba sorokkan melalui singkatan L.I.F itu. ia tetap memberi maksud dan disebut sebagai LIF.

isi dan intipati dalam dialog L.I.F adalah longgar dan tidak kuat. dialog dalam cerita ini hanya cuba mencetuskan idea tentang sesuatu perkara dan isu yang aku cuba ketengahkan pada permukaan sahaja.

walaupun secara realistiknya cerita ini seharusnya berlaku di dalam sebuah lif, namun aku tidak memikirkan untuk mementaskannya betul-betul dalam lif macam betul-betul dalam lif. watak SUARA boleh dimainkan oleh sesiapa, malah oleh apa-apa (suara mesin, katakan). aku juga terfikir untuk tempatkan pemain watak SUARA di satu sudut di atas pentas, duduk atau berdiri, dan kalau pemain SUARA itu orang, dia sebut dialognya guna pembesar suara yang boleh pegang tu, apa orang kata, hand loudspeaker? kalau ada lah benda tu. kalau tak ada, tak payah lah. kemudian, lantai lif itu aku fikirkan tidak rata. kalau berdiri atas platform kecil, ada 3 atau 4 platform kecil dan tidak sama tinggi. tapi kalau semua sama tinggi, tak apalah, berdiri sajalah atas platform sama tinggi tu.

proses kreatif penulis skrip dan pengarah setakat ini yang aku rasakan adalah berbeza, lebih-lebih lagi kalau penulis dan pengarah orang yang tak sama. tapi masa aku tulis L.I.F ini pun aku tak terbayang pun macam mana nak pentaskan, tangan aku hanya menaip papan kekunci komputer ikut rasa dan jiwa dan imaginasi. ha ha ha. baru teringat, aku tulis skrip pasal situasi dalam lif sebab masa aku praktikal dulu aku duduk di pangsapuri Sri Nilam dekat Ampang Jaya, lifnya memang banyak buat hal, walaupun sebenarnya orang yang naik lif tu yang buat hal. dan sebab banyak perkara yang menarik menolak jiwa aku membuatkan aku ingin menulis sebuah skrip yang berlaku di dalam lif.

rasanya ramai saja orang yang punya cerita dan pengalaman tersendiri bila naik dan turun lif...


p/s:
mahu buat artwork personal yang kedua: guna stress ball (dan kotak silver yang terbuka), rainbow plastic spring (dan kotak hitam yang terbuka), gelang plastik glow-in-the-dark, jibbitz untuk kasut Crocs, dan mainan Shrek yang masih dibungkus dalam plastik hadiah Happy Meal McDonald. dan mungkin juga ada beberapa lagi material tambahan ikut sedap rasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan