Rabu, Disember 29, 2010

PRA 19 - Filem Pendek Nasi Lemak 0.1

Hala tuju teater aku semakin jelas dengan bermulanya karya Nasi Lemak 10 Sen aku. Daripada sebuah karya boleh hasilkan karya-karya lain lagi. Misalnya, filem pendek. Aku sedang tulis skrip untuk filem pendek Nasi Lemak 0.1. Jika Namewee sedang dapatkan bajet bikin filem Nasi Lemak 2.0, aku teruskan kerja filem pendek aku tanpa memikirkan perihal bajet. Kalau nak shooting dekat gerai nasi lemak tepi jalan pun paling kurang kena beli nasi lemak mak cik tu untuk tumpang shooting kat gerai dia.

Sepatutnya aku sambung edit skrip teater penuh Nasi Lemak Seposen aku tu, tapi aku pergi buat skrip filem pendek pulak. Tak apalah, pendek je pun. Teater penuh tu leceh sikit nak edit. Mungkin kalau dah terdesak aku potong saja babak yang masih tak terisi dengan dialog tu. Namun begitu aku tekad untuk release sahaja skrip penuh tu pada 1.1.11 nanti.

Tema dalam karya-karya aku mungkin lebih menjurus kepada golongan bawahan. Dalam teater penuh Nasi Lemak Seposen, ada watak Tukang Sapu atau Mak Cik Cleaner. Mak Cik Cleaner merupakan satu subjek yang tidak pernah gagal menarik pemerhatian aku. Jika di apartmen UTP dulu, bila aku nak naik tangga ada mak cik cleaner duduk di dalam ruang kecil bawah tangga, di tempat aku kerja juga aku seorang kakak cleaner yang duduknya di sebalik peti sejuk, bertabirkan kerusi pejabat sahaja.

Situasi realiti kehidupan membantu aku berkarya. Seperti mak cik yang mengumpul sampah di dalam tong sampah di sebuah masjid besar. Seperti pak cik beca yang mengucup sehelai wang kertas seperti sesudah membaca al-Quran. Seperti seorang ayah yang ternampak anak perempuannya yang memegang skateboard keluar dari lif kemudian memaki hamun anak perempuan itu sehingga masuk di dalam lif dan menyondol kepala budak perempuan itu hingga dia terjatuh sedang orang lain dalam lif tak berani nak tegur bapak budak tu yang dah hilang timbang tara dan kewarasannya. Dan banyak lagi situasi realiti kehidupan yang menarik pemerhatian aku.

Aku ada satu tanggapan. Jika seni juga memerlukan pemerhatian, sains juga memerlukan pemerhatian. Oleh sebab itu dan sebab-sebab lain yang aku tak jumpa lagi, aku kuat merasakan bahawa seni dan sains merupakan bidang yang boleh diintegrasikan. Lagipun, otak kanan dan kiri adalah dalam satu otak manusia yang sama, bukannya otak kanan pada lutut, otak kiri kat kepala. Dua-dua belah otak ada pada bahagian atas tubuh manusia, sebagai simbolik akan tingginya nilai otak (akal) pada manusia.

Aku sedar aku tak ada degree teater. Aku sedar aku masih baru dalam bidang seni. Sebab itu aku masih belajar tentang teater secara tak formal. Buat kerja teater untuk TQA satu pembelajaran bagi aku juga. TQA adalah sambungan 'nyawa' aku dalam TTS. Aku bersyukur sebab ini hikmah aku tak dapat kerja dengan PETRONAS. Kalau aku dapat sekalipun kemungkinan besar aku tak akan ditempatkan di Kota Lumpur. Hikmahnya aku dapat memberikan lebih masa untuk menggerakkan TQA (dan teman hidup aku). Aku dah tak mengharap Aini untuk pindah ke KL dalam masa terdekat. Mungkin 10 tahun akan datang dan waktu tu aku dah jadi seniman betul. Sekarang baru wannabe je...

Aku mengaku kegagalan AEROSOUL aku, kegagalan watak Azman dalam TRANSIT, kegagalan memikul watak playboy ROY Festival Teater KL, dan banyak lagi kegagalan aku.


2 ulasan: