Ahad, Disember 12, 2010

PRA 13.3 - Skit 4

skrip nasi lemak seposen aku yang penuh yang rancangnya nak guna untuk dipentaskan tahun 2011 tak disambung lagi kerja suntingannya.
entahlah para pelakon nanti boleh terima dan percaya dengan skrip aku atau tak?
mungkin aku patut tanya terus secara langsung nanti.
aku tak nak ada pelakon yang tak boleh terima skrip aku nanti berlakon jadi terpaksa-paksa pulak.

sebab aku pernah hadapi situasi pelakon mempertikai dan memperlekeh skrip orang lain tanpa adanya penulis skrip didepannya pada waktu itu.
"apa punya skrip lah ni?"
"entah apa-apa lah yang dia tulis ni?"
dan seumpamanya lah.

mungkin perangai dan pemikiran pelakon itu sendiri yang tidak wajar.
atau memang penulis menulis tak bagus langsung.

aku akan masih memberi ruang untuk consider mementaskan karya orang lain seperti karya sasterawan negara atau karya yang ditulis oleh penulis yang bertauliah.
atau mungkin sahaja karya Dr.Shark. karya dia lebih menghiburkan penonton disamping menyampaikan maksud dan mesej yang tersirat.
karya aku tidaklah sebegitu. tidaklah menghiburkan sangat. kalau ada yang terhibur pun itu sebab pelakon itu sendiri yang pandai menghiburkan. mesej dan maksud tersirat aku lagilah susah nak faham. memang patut pun kalau ada orang kata, "entah apa-apa lah yang dia tulis ni?"

dan aku juga akan masih memberi dan membuka peluang kepada pengarah lain yang ingin mengarah nanti. aku tak nak pelakon tak suka dengan pengarahan yang aku macam sial ni. sikit-sikit nak marah. sikit-sikit nak emo. aku tak nak pelakon dan krew berasa kurang senang.

jadi sesiapa yang ada cadangan karya yang bagus untuk dipentaskan dan dipertandingkan nanti, serta pengarah yang lebih bagus mahu mengarah, silakan lah.

tapi kalau tak ada orang lain dan tak ada cadangan lain. nampaknya aku harus teruskan tanggungjawab aku. cuma yang penting, aku harap para pelakon dan krew memberikan kepercayaan kepada aku nanti. walaupun aku pengarah yang celaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan