Selasa, Disember 21, 2010

PRA 16 - Skit Skit Tipu

Dalam setiap karya drama mesti ada dialog yang kuat atau lebih pasar, 'ayat power'. Drama TV, filem, apa-apa cerita dalam apa-apa bentuk media sekali pun, mesti ada 'ayat power' masing-masing.

Ayat power dalam karya Nasi Lemak 10 Sen aku:

"Kau fikir orang yang kaya dan berniaga macam kau lebih mulia daripada aku?" - Pengemis

"Kau fikir orang yang mengemis macam kau lebih mulia daripada kami yang kaya dan berniaga ni?" - Orang Kaya(p)

Dua dialog ini adalah asas yang paling awal dalam terhasilnya naskhah Nasi Lemak 10 Sen aku tu. Daripada dua dialog ini, baru aku buat ceritanya.

Dua dialog ini pun sebab aku ikut temanya iaitu Conflict/Resolution. Jadi, dialog tersebut lebih kepada Konflik.

Sebenarnya (sejujurnya), penamat Nasi Lemak 10 Sen aku itu, aku buat Pengemis bunuh Orang Kaya(p) dan Kak Zee sebab aku tak ada idea. Kerja orang pemalas macam tu lah. Tak ada idea nak buat ending macam mana, buat mati saja. Malas nak buat twist-twist ni. Orang kan suka twist. Tapi orang pun suka klise jugak. Apa pun, untuk teater Nasi Lemak Seposen yang penuh, aku tak nak buat kerja pemalas. Aku rasa aku nak tukar ending dia, tapi aku tak nampak lagi apa-apa.

Jadi, skrip teater penuh masih rahsia ya. Lepas selesai uruskan show terakhir TQA nanti boleh lah aku fokus sambung balik kerja karya Nasi Lemak Seposen penuh aku. Mudah-mudahan lah ya.

1 ulasan: