Ahad, Disember 12, 2010

PRA 13.2 - Skit 3 "kerana aku seorang pendiam..."

memang orang ramai akan suka berkawan dengan orang yang peramah.
kita akan rasa selesa bila bergaul dengan orang yang peramah dan ringan mulut.
pendek kata disenangi ramai orang dan memang seronok bila bergaul dengan orang yang peramah.
itu lumrahnya.

sebaliknya pula, orang yang tak peramah atau tak pandai berkawan atau pendiam atau pemalu kurang digemari oleh ramai orang.
hanya orang-orang yang terdekat sahaja yang bergaul dengan orang sebegitu. ahli keluarga sahaja barangkali. kalau ada pun hanya seorang dua kawan baik.
dengan rata-rata orang lain, orang sebegitu akan dipandang 'first impression' sebagai orang yang sombong, kera sumbang dan seumpamanya.
dan itu juga lumrah.

itu kuasa Allah mencipta manusia pelbagai.

aku?

aku tergolong dalam golongan yang kedua yang aku sebut tadi.
itu adalah diri aku yang sebenar.
kalau di atas pentas itu bukan diri aku. itu hanya lakonan semata-mata. alah, lakonan aku pun bukannya best. sebab itu sekarang aku dah makin kurang hendak berlakon. aku sedar kemampuan aku bukan untuk berlakon. jadi memang dapat dilihat sekarang ni aku lebih suka menulis atau mengarah. tapi aku tetap mahu bergiat dalam bidang seni.

aku tak mengharapkan semua orang untuk faham diri aku yang pendiam ini.
sebab itu kalau ada orang menegur yang aku hanya banyak diam sahaja, kalau ada orang cakap aku tak pandai berkawan, tak pandai bersosial, sombong dan seumpamanya, aku terima. sebab memang itu diri aku.

di rumah bersama keluarga aku pun banyak berdiam.
dengan rakan-rakan teater aku pun tak adalah banyak sangat cakap. banyak diam juga.
di tempat kerja aku juga seorang pendiam.
di mana-mana aku juga seorang pendiam.

kerana aku seorang pendiam...


p/s: 'dalam mulut ada emas', orang kata. kalau ada emas betul tak apa juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan