Khamis, Disember 16, 2010

PRA 15 - Kalau Aku Tak Kerja Lagi Sekarang Ini, Aku Mungkin Jadi Seekor Kucing

Rasanya aku tak pernah kongsi cerita fasal apa-apa berkaitan dengan kerja aku. Jadi kali ni aku nak cerita fasal pengalaman kerja aku sebagai jurutera yang belum berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia.

Aku dah kerja sebagai jurutera khusus dalam bidang flow assurance (tak jumpa istilah dalam Bahasa Melayu yang sesuai) selama hampir 5 bulan. Lepas aku gagal untuk mendapat tempat dalam syarikat penaja aku belajar dulu, aku terus serta-merta mencari peluang pekerjaan. Aku tak terfikir pun nak lepak-lepak kat rumah dulu. Yang aku fikir aku kena cari kerja.

Aku tak ada lah cita-cita tinggi sangat nak jadi jurutera ni. Belajar pun main-main. Rasanya kat UTP tu aku lebih banyak belajar teater berbanding engineering. (Aku tak nak salahkan sesiapa, salahkan diri sendiri sudah.) Tapi aku memang minat buat kerja-kerja process simulation ni. Nak dipendekkan cerita (malas nak tulis panjang-panjang), setelah beberapa temuduga aku pergi, aku ditawarkan bekerja di salah sebuah syarikat konsultan gas dan minyak di Kuala Lumpur. Memang elok sangatlah tu dapat kerja di KL. Walaupun aku terasa klise kejap, tapi tempat kerja di situ lah yang paling strategik bagi aku untuk mencapai matlamat hidup aku.

Kerja aku tidaklah susah sangat, tidaklah senang sangat. Buat analisis aliran minyak/gas dalam paip guna perisian khas. Bila ada projek baru, aku kena baca dokumen dan ekstrak data untuk analisis. Dah cukup data aku bina model guna perisian. Kemudian simulasikan model tu. Dapat hasilnya, kena buat interpretasi. Bila bab interpretasi memang sedikit mencabar otak. Macam nak interpret teater jugak lah. Bila keputusan simulasi itu memuaskan dan betul analisa yang dibuat, aku kena tulis laporannya sampai siap semua, hantar pada klien untuk semak laporan itu, kalau ada apa-apa komen daripada klien, aku kemaskini sahaja laporan itu, kalau klien mahu keputusan yang lebih bagus, aku akan buat ulangsemula simulasi dan kemaskini laporan dan ada sedikit pengulangan (rutin) di situ, macam salah satu elemen dalam karya sastera iaitu repitisi (pengulangan).

Hari demi hari aku makin belajar bagaimana tekanan, suhu, isipadu, ketumpatan, dan kelikatan itu dipraktikkan dalam industri minyak dan gas yang sebenar. Gerak kerja aku dipantau secara longgar oleh manager aku. Aku sendiri yang kena lebih independent dan bertanggungjawab dengan kerja aku. Yang penting bila bos aku tanya progres kerja aku, jawapan aku tidak menghampakannya.

Bos aku baru mula cuti panjang hujung tahun ini. Sebelum dia balik semalam, dia pesan pada semua engineer dia supaya bekerja keras tetapi jangan terlalu keras, kena lembut-lembut sikit, atau bak kata Dr.Shark, kena 'light' sikit dan 'enjoy the character, enjoy the line', 'feel' hah, kan asyik termasuk line teater saja aku ni. Pendek kata, buat kerja seefisien mungkin dalam masa bekerja 8pagi-5ptg/6ptg, dapat siapkan kerja dalam jangka masa yang ditetapkan, tak perlu balik lewat malam atau pergi awal pagi atau tidak keluar makan tengah hari atau perihal seumpamanya yang kadang-kala menyeksa diri sendiri atau pergi pejabat hari Sabtu Ahad, pulang dari kerja dengan senyuman, pergi kerja dengan senyuman, seronok dengan kerja. Kalau dapat melayari internet, tulis skrip, update blog, muat turun waktu kerja (multi-tasking), itu satu bonus lah!

Dalam kehidupan aku yang satu lagi, aku juga sedang sibuk dan giat berusaha menggerakkan The Qum Actors sebaik mungkin. Alhamdulillah, apa yang aku rancangkan setakat ini berjalan baik dan untuk The Qum Actors, aku akan kurangkan penglibatan aku sebagai pelakon, tetapi lebih kepada memberi ruang kepada ex-UTP dan ex-TTS untuk berlakon di KL. Aku akan lebihkan penglibatan aku sebagai pengurus dan pengarah. Terima kasih juga kepada rakan-rakan teater aku yang turut sama membantu dan memberi sokongan dalam gerak kerja The Qum Actors.

Hei Bujang, ta-ta! Bye-bye! (Hint hint!)


p/s: Tahun depan lebih ramai rakan sebaya akan berkahwin! Semoga semuanya dilimpahkan rezeki yang mencurah-curah kepada anda semua olehNYA. Tak, tak perlu masuk MLM untuk hidup senang! Hidup senang itu definisinya lebih meluas daripada hidup kaya ya. Hidup kaya ada saja yang tak senang hidupnya. Cool kan hidup ni? Variabelnya subjektif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan