Isnin, Disember 06, 2010

PRA 13.1 - Skit 2

sejak kebelakangan ini aku hadapi sedikit masalah untuk menulis
orang panggil Writer's Block
tulis sikit, aku padam
tulis banyak sikit, aku terus padam semua
nak kata tak ada ilham, ada saja ilham
mungkin penat kerja - (tapi ini satu alasan)
mungkin tak ada masa - (lagilah alasan ni tak boleh pakai)
mungkin juga malas - (alasan juga)
mungkin tak ada mood - (alasan juga, tapi munasabah juga bagi seorang penulis yang ikut mood)
mungkin sebab aku bukan penulis yang ada dateline macam penulis skrip drama atau filem
atau mungkin saja aku bukan dilahirkan untuk menjadi seorang penulis yang baik

kerja aku sebagai jurutera tidaklah begitu membebankan atau menekan
sememangnya aku lebih menggemari kerja-kerja upstream iaitu di kerja di pejabat
pandai-pandai ikut kreativiti masing-masing bagaimana hendak menjadikan rutin pejabat itu sesuatu yang menarik
dan memulakan kerja pada hari Isnin dengan senyuman, pulang dari kerja juga dengan senyuman

11 disember ini ada show di Central Market
kemungkinan besar aku tak akan berlakon
pelakon pun dah cukup
cukuplah sekadar mengurus projek itu agar berjalan dengan lancar
aku harap dengan projek ini nanti, TQA dapat meluaskan lagi promosinya untuk projek-projek akan datang
20 dan 21 disember juga ada show di Balai Seni Lukis Negara
harap semua berjalan lancar

sejujurnya, aku mudah letih
letih bila aku buat dan fikir banyak sangat benda
namun aku tetap teruskan langkah tanpa menghiraukan fikiran-fikiran negatif
aku anggap itu semua sebagai satu cabaran yang akan mendidik aku untuk menjadi seorang yang lebih matang dan kuat, khususnya dalam bidang teater
aku cuba buat terdaya mampu
kadang-kadang ada saja kerja yang aku tak mampu siapkan
itu kelemahan aku

aku mengagumi dan menghargai ASH(tm) - (tm tu "the mime")
dari dulu lagi aku merasakan bila aku melihat ASH(tm), aku dapat lihat sebahagian daripada diri aku
mungkin sebab aku pun seorang yang pendiam
dia ada berkata kita memainkan peranan masing-masing dalam kerja di dunia ini
bagi aku, kata-kata itu cukup matang
matang bukan diukur pada usia, kemampuan seks, ada pakwe/makwe, boleh merokok, atau seumpamanya
matang yang sebenar datang dari cara kita berfikir serta budi bicara kita
namun begitu, emosi adalah salah satu elemen yang mampu mengganggu kematangan fikiran kita
nafsu amarah.

aku ada siapkan sedikit draf sinopsis untuk sebuah drama
judulnya "Air Mata Umi" atau "Air Mata Ibu"
itu pun aku paksa diri aku untuk tulis
kalau tak aku hanya akan baring dan membiarkan fikiran aku melilau-lilau tanpa hala tuju
dan terus dibuai mimpi

dan begitulah yang telah berlaku sejak kebelakangan ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan