Ahad, November 23, 2008

Tikus di Istana Budaya

Pertama sekali, jangan salah anggap yang aku 'tikus'.
Tikus yang aku maksudkan hanya imaginary.

Sementara kepala masih hangat.

Jadi tanggal 22 November 2008 hari Sabtu gua tonton teater muzikal Impak Maksima di Istana Budaya.
Asalnya gua plan nak tengok dengan member old skool gua, Zaidi Botak.
Tapi dia kena balik kampung. So siapa yang ganti? Gua dah beli tiket online!
Gua ajak member old skool lagi. Tapi perempuan lah.
Bersama adiknya, auntynya dan cousinnya.
Tak boleh la berdua beb. 
Nanti bini gua merajuk setahun! Itu pun gua sempat gaduh kejap.

Gua penat gila ba..bila ulang alik ke IB.
Boleh pulak bukak kaunter pukul 2 petang.
Gila lambat bangun. Kerja OT ka malam tadi?

Tapi takpa, gua expect SOME THING (bukan SAME THING) malam tu.
Jadi gua tak kisah la ulang alik pun.
Gua expect SOME THING;
muzik yang hip
kereta yang terbang
tarian yang energetik
Memandangkan itu show malam terakhir.
Malam last beb! Mestilah kena perform paling best..
Walaupun gua ada baca banyak review.
Ada yang kutuk, ada yang suka (first-timer la tu...) dan Datin Seri Tiara pun puji (effort) produksi IMTM tu.
Jadi gua pergi tonton untuk gua komen dengan senang hati dan tak bersalah sebab gua tengok!
Lu orang yang tak tengok sila duduk diam ya, =p

Apa pun, ini gua punya rebiu:

Permulaan yang spoiler.
Di tengah-tengah pementasan baru nampak muzikal sikit.
Lighting yang agak teruk. Tak nampak muka para pelakon.
Koreografi yang agak berterabur. Ada beberapa babak saja yang boleh dikira OK.
Ensemble menyanyi ke tidak? Perlahan saja nyanyian mereka yang RAMAI itu.
Teknik teater ada. Jadi mereka tidak buta pasal teater.
Lagu-lagu; ada yang hip tapi tarian pula tak hop. Ada lagu kacokan hip dan tradisional dengan elemen tarian Melayu asli. OK, fine, gua tak tahu pasal tarian. Haha!
Lebihkan lagi lagu barangkali? (Tapi gua ada suka satu lagu tu, sebab memang itu citarasa gua, dan lagu tu ada reprise)
Ada karakter/babak yang kurang relevan dengan cerita, mungkin sekadar mengisi.
Ahmad Idham seperti biasa, stail 'penampilan istimewa'nya mesti ada.
Dan juga stail 'promosi filem-filemnya' seperti Selamat Pagi Cinta, misalnya.
Para pelakon utama gua rasa OK ja, cuma kalau diaorang menyanyi lebih banyak lebih best kot.
Dan bila menyanyi janganlah jadi seperti kayu. Statik di situ.
Keseluruhannya, kesemua aspek lakonan, nyanyian, koreografi, teknikal perlu diperbaiki lagi dan lagi.
Lupa pulak, ending dia artistik sedikit. Fluorescent digunakan.
Babak lumba kereta dan rempit ada teknik. Nampak menjadi tapi boleh perbaiki supaya nampak lebih realistik.

Apa pun, IMTM tidak boleh dibanding dengan PRTM atau PGLM atau production lain. IMTM baru eksperimental.
Jangan risau, gua macam biasa tetap akan menyokong usaha rakyat Malaysia dalam seni.

Hiduplah seni demi agama, bangsa dan negara. (Heh.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan