Selasa, November 11, 2008

Struktur?

Perlu tanda soal di situ.
?

Apa pun aku akan M.I.A lagi pada saat yang memerlukan.
21 November.
Pagi, kertas terakhir.
Petang, naik bas ke KL.
Malam, ada pemilihan Presiden dan ahli tertinggi - Aku M.I.A - Aku di Cheras.
Malam 22 aku tengok teater.
Show terakhir Impak Maksima The Musical.
Malam ni dah mula show pertama.

Jadi, aku pos undi aku kat ... aaa.. kat...


Memandangkan aku akan M.I.A waktu itu nanti.
Berikut struktur cadangan aku:

***

Proposal:

Sistem berstruktur yang terbahagi kepada dua.
Management & Production Team.
Creative Team.
M&P fokus pada pengurusan produksi.
Creative fokus pada show.


MANAGEMENT

President:
Assoc. President:
Secretary I:
Secretart II:
Finance Manager:
Marketing & Communications:
Promotion & Publications:
Welfare:


Skop Tugas:

Presiden: Manage semua kerja M&P untuk sebuah produksi.
Jika tiada produksi, Presiden akan manage M&P Team untuk kerja-kerja external seperti perancangan show-show luar akan datang dll.
Naib Presiden: Membantu Presiden dalam urusannya.
SU: Dokumentasi seluruh aktiviti TTS.
Bendahari: Mengurus kewangan TTS.



Untuk sebuah produksi penuh, berikut adalah contoh struktur.


CREATIVE TEAM

Directors/Associate Directors:
Music Director:
Choreographer:
Lyricist:
Composer:
Production Designer:


MANAGEMENT TEAM

Producer:
Associate Producer:
Marketing & Communications:
Finance Manager:
Promotion & Publications:
Welfare:


PRODUCTION TEAM

Art Director:
Production Stage Manager:
Stage Manager:
Deputy Stage Manager:
Assistant Stage Manager (Props):
Assistant Stage Manager (Musician):
Lighting Designer:
Lighting Assistant:
Sound Manager:
Sound:
Set Designer:
Costume Designer:
Costume Assistant:
Dresser:
Projection Master:
Projection Operator:
Technical Director:
Make-up:
Styling:

*potong mana yang tak sesuai
*boleh jadikan ini template struktur (kalau nak)

***

Sejak dulu lagi, TTS memang tidak cukup krew atau hanya cukup-cukup.
Dan, sebelum ni TTS pernah recruit ahli untuk management agak ramai.
Tapi mereka lari begitu sahaja kerana tiada struktur yang organized.
Dan mereka tidak dapat apa-apa.
Proposal: Management team diberi elaun seperti pelakon juga. Dan akan disediakan sijil untuk setiap tahun penglibatan. Ahli management team juga berpeluang untuk naik pangkat hingga tahap Presiden.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan