Ahad, April 03, 2011

PRA 41 - Perkongsian: Syarat Hiburan Islam

Hujung minggu kali ini, aku sempat singgah di sebuah karnival bersempena International Muslim Youth Week di Kompleks Perdana Siswa, Universiti Malaya. Kemudian ke Mid Valley. Nak pergi pameran pengantin di PWTC tapi tak jadi. Aku bersama tunang aku banyak menghabiskan masa petang itu di kedai buku MPH. Aku belek-belek dan baca sedikit buku ROJAK tulisan Amir Muhammad. Macam tak boleh nak masuk pula jiwa aku baca certot-certot (cerita-cerita ketot) dia. Aku lebih suka tonton filem teks dia. Dan aku miliki DVD 6horts dia. Kemudian Najwa belek-belek majalah pengantin sambil aku belek-belek buku fasal warisan Mak Yung. Teruja dengan kecantikan pelamin pengantin ada dalam majalah itu. Tapi aku percaya tukang ambil gambar dan sunting gambar sangat bijak memanipulasi mata. Minggu depan kena pergi pameran pengantin di Mid Valley. Selepas pulang dari Jerit! pada 9 April.

Sebelum keluar dari kedai buku MPH, aku ternampak Ashraf Muslim di kulit muka Majalah i. Tumpuan utama Majalah i isu ke-102 April 2011 ini adalah "Industri Lakonan & Perspektif Islam". Aku belek-belek dan baca sedikit fokus utama itu dan wah, ini apa yang aku jumpa dan suka untuk aku kongsikan:

Berikut dinyatakan hukum hiburan lakonan dibenarkan dengan bersyarat:

  • Tidak sesekali dan tidak berlakon sebagai nabi dan para sahabat.
  • Tidak boleh berlakon menjadi syaitan.
  • Tidak dibenarkan memegang watak sebagai seorang kafir.
  • Tidak boleh berlakon sebagai watak berlawanan jantina (contohnya lelaki menjadi perempuan dan sebaliknya).
  • Tidak boleh melakonkan perkara yang diharamkan seperti menipu, mengumpat dan lain-lain.
  • Tidak boleh melakonkan praktikal ibadah secara tidak betul atau salah.


(Dipetik daripada artikel berjudul "Industri Lakonan & Perspektif Islam" oleh Mohd Adib Mohd Sidek, Majalah i, Bil. 102 April 2011.)


Aku ingin biarkan perkara-perkara di atas terbuka terlebih dahulu. InsyaAllah akan aku ulas kemudian.

Aku tak jadi pergi tonton teater Tanah Bernanah di Muzium Negara malam itu. Terlambat sedikit pulang dari Mid Valley. Tidak mengapa kerana BANYAK GILA TEATER DI KOTA LUMPUR ini pada masa akan datang!


p/s: Aku masih belum terbuka hati lagi untuk menonton apa-apa teater di Istana Budaya. Kali terakhir adalah "Muzikal" Mahsuri yang telah menutup pintu hati aku untuk terus menonton teater di Istana Budaya. Alah, lagipun tahun 2011 ini lebih banyak konsert di Istana Budaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan