Rabu, Jun 30, 2010

PASCA 6 - Sajak-sajak Sejarah Melayu

Judulnya memang membosankan orang yang tak minat sastera, contohnya aku, yang dulu.
(Tak perlu nak bagi contoh nak mengata fasal orang lain. Diri sendiri lebih dekat. Yang buruk pada diri aku, aku akui. Ini pelajaran aku tahun 2009 untuk tidak denial. Terima kasih pada SEFA dan Salju Putih sebab perkenalkan tentang perihal DENIAL pada aku. Kredit kredit.)


Baru tambah satu lagi koleksi buku genre sastera.
Bukan novel. Aku tak berapa gemar beli dan baca novel.
Aku pernah beli novel tapi tak pernah habis baca.
Malah ada satu novel tu masih berbalut plastik lagi.

Buku yang aku baru beli ni judulnya Sajak-sajak Sejarah Melayu.
Oleh Muhammad Haji Salleh.
Buku terbitan DBP purba kala.
Ini adalah buku sajak/puisi pertama yang aku beli.
Rekabentuk kulitnya telah berjaya menarik minat aku.
Harga asal RM 3.50 tetapi dijual hanya RM 1. Sebab kakak kaunter tu kata buku lama.
Memang patut pun jual murah. Sepatutnya jual dengan harga 10 sen ja.
Buku yang ini adalah cetakan pertama tahun 1981.
Mungkin waktu tu RM 3.50 sangat mahal untuk sebuah buku sajak nipis tu.
Entah. Zaman aku belum lahir.

Kandungannya juga menarik minat aku.
sajak-sajak disusun seolah-olah mengikut plot cerita.
Dari ceretera yang pertama hingga ceretera yang ketiga puluh empat.
Judul bahagian sajak-sajaknya ditulis dengan huruf kecil semuanya.
Seperti puisi Inggeris yang aku dah lupa judulnya dulu waktu sekolah menengah. Tiada satu pun huruf besar. Menunjukkan yang penulis merendah diri.
Dan judulnya menggunakan perkataan penuh bagi menggantikan angka.
Nombor 34 ditulis secara perkataan menjadi ketiga puluh empat.
Menunjukkan penulis betul-betul menghargai dan mencintai bahasa.

Suka untuk aku memetik perenggan awal dan akhir mukadimah buku sajak ini.

"
tuan hamba ialah pujangga,
tugasnya berat, semuanya mesti dijaga,
bahasa dan urutan peristiwa,
kebesaran negeri dan hati kecil manusia,
tapi yang amat agung,
perkatakanlah yang benar,
kerana kebenaran itu isi sejarah,
pembetul raja dan pengingat orang lupa,
petunjuk yang lurus
dan tiada patah di bawah pukulan.


"


"
tulislah,
tulislah dengan segala alatan pujangga tuan hamba
supaya dari peristiwanya akan timbul kebesaran
dari sejarah kita dapat dipelajari kebenaran.


"

Boleh klik dan besarkan kulit buku sajak ini kalau mahu baca ringkasan kandungannya.

Cantik kan kulit buku sajak ni?


Dan waktu aku membelek-belek buku sajak ni, mak aku kata
"Sekarang dah minat sastera ek?"

Ya.

Sewaktu temuduga pula baru-baru ini:

"I think you should majoring in that (theatre)."

Ya.

Ah crap. Kalaulah bidang seni teater sebegini di sini boleh buat kerjaya cari makan. Kalaulah.

Tapi manalah tahu suatu hari nanti?

Ya.

Mahu menulis dan terus menulis. Tak kisah kalau ada ganjaran wang atau pun tidak. Kerana bukan itu niat utamanya. Itu niat keduanya. Ha ha.

Ya lah!

Apa-apa sahaja boleh berlaku dalam waktu pengangguran sekarang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan