Khamis, Jun 24, 2010

PASCA 0

Aku perkenalkan...
PASCA.
(Perkataan-perkataan Asimetrik dalam Catatan Akin)

Pasca-pengajian.
Pasca-pementasan.

Aku wujudkan ruang untuk PASCA.
Sebagai mengisi ruang dalam ruang yang kosong.
Sebagai transisi.

Perkataan-perkataan asimetrik dalam catatan-catatan aku.
Catatan yang pasti punya cacatan.
Kerana di mana manusia sempurna seratus peratus?

Asimetrik.
Tidak simetrik.
Tidak seimbang.
Kalau komposisi pelakon atas pentas pun ada simetrik dan asimetrik.
Dan aku memang orang pentas pun, jadi juga wujud simetrik dan asimetrik dalam aku.
Jika perkataan-perkataan yang tercatat tidak seimbang - faham-faham sahajalah.
Masterpiece aku pun baru satu saja. Itu pun pendek saja.
Kalau Dr.Shark punya masterpiece Asylum saja sepanjang hidupnya, dan Hatta Azad Khan punya beberapa masterpiece;
aku boleh kata, ah biasalah tu, bukan mudah nak hasilkan masterpiece.
Satu sepanjang hayat seniman dah dikira berjaya lah tu.
Masterpiece itu karya agung.

Cuba perhatikan gambar RUANG yang aku tunjukkan sebelum ini.
RUANG antara dinding, siling, almari.
Ada banyak sisi yang boleh diambil kira.

Setiap sisi itu mengisi ruang dalam ruang yang kosong.
Dalam setiap sisi juga telah penuh diisi ruang dalam ruang molekul.
Jika secara logik dan 3dimensi, dadu punya 6 sisi dengan setiap sisi punya bilangan titik yang berlainan;
tidak salah untuk aku fikir dan berimaginasi bahawa orang juga sebegitu, ada 6 sisi.
atau kurang
atau lebih

Dan aku punya 2 sisi tapak, 2 sisi mati, 2 sisi enapan dan 1 sisi keji.


Bersambung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan