Ahad, Jun 27, 2010

PASCA 4 - Kerja Seni Sampai Mati : Folisi, Fosisi, Fulusi, Fofulariti, Fukimakimati

Fukimakimati?

Ya.
Tulisan aku boleh jadi agresif.
Dan aku sendiri pun boleh jadi agresif.
Bukan tak pernah.
Dah memang pernah.
Tapi tak nak lah.

Nak kata aku sibuk berkarya menulis skrip 24 jam sehari tidak juga.
Ada mood menulis baru aku menulis.
Sekarang ini aku sedang mengerjakan penterjemahan skrip teater penuh TERO PING PONG ke dalam Bahasa Inggeris.
Niatnya hendak hantar sebagai penyertaan ke pertandingan menulis skrip International Playwright Forum.
Tapi tarikh tutup dah nak dekat. 30 Jun.
Banyak lagi aku tak alih bahasa ni. Mudah-mudahan sempat. Tak sempat pun tak apalah. Boleh hantar ke mana-mana pertandingan lain lepas ni.
30 Jun juga tarikh tutup penyertaan Short+Sweet Theatre Festival.
Aku dah hantar juga beberapa skrip teater pendek. Semuanya dalam Bahasa Melayu.

Dalam masa yang sama juga hari-hari aku didatangi dengan ilham-ilham teater.
Apa-apa sahaja yang terlintas yang sedang berlaku di sekeliling aku, boleh jadi akan trigger otak seni aku untuk mewujudkannya dalam bentuk play.
Di pekan Parit Raja tempoh hari, ada lorong belakang pasaraya Wellward baru, yang mana aku bayangkan kalau dapat buat street theatre dekat situ pasti mampu menarik ramai orang yang lalu-lalang.
Boleh ke tak agaknya dapatkan kebenaran buat street theatre dekat situ ya. Kalau dapat tahu cara untuk membolehkannya, mungkin aku akan buat suatu hari nanti.

Dr.Shark juga ada mencadangkan satu rancangan jangkamasa panjang untuk projek teater TQA di KL.
Untuk Festival Teater KL 2011. Tahun hadapan.
Dr.Shark ni memang bersemangat dan berpandangan jauh dalam bab-bab festival teater ni. Tak payah cerita panjang lebarlah nanti kena saman pulak sebab dia dah faham baca blog aku sekarang ni. Bahaya, bahaya.
Dia beri cadangan untuk aku kembangkan skrip Nasi Lemak 10 Sen jadi teater penuh, dan ditambah beberapa lagi karakter dengan emosi.
Jadi setelah melalui proses kreatif sekejap pada satu lewat malam itu, aku berjaya mencipta dua watak lagi, yang mampu masuk ke dalam Nasi Lemak 10 Sen yang sudah sedia ada.
Jadi di sini suka untuk aku kongsi watak dan sedikit perwatakan dalam teater penuh NASI LEMAK 10 SEN: (Turut disertakan cadangan pelakon ye...)

1. PENGEMIS - Utama Lelaki - Din
Sudah ada RM 1.40 hasil mengemisnya. Hendak dapatkan 10 sen lagi untuk beli nasi lemak Kak Zee.

2. ORANG KAYA(P) - Pembantu Lelaki - Pacel
Orang kaya tapi kedekut dengan Pengemis. Hari-hari makan nasi lemak Kak Zee.

3. KAK ZEE - Utama Wanita - Aini
Berniaga menjual nasi lemak. Sangat berkira dengan Pengemis. Kena cukup duit tunai dalam tangan baru boleh dapat makan nasi lemaknya.

4. PENGEMIS 2 - Pembantu Wanita - Nisa
Tiba-tiba datang kepada Pengemis kononnya hendak tolong Pengemis dapatkan 10 sen lagi. Tetapi akhirnya dia kebas duit RM 1.40 milik Pengemis.

5. ABANG MAT - Harapan Lelaki - Kerel
Berniaga menjual aiskrim Malaysia 20 sen. Selain itu turut menjual burger, pai epal, apam balik, kebab, aiskrim potong, lolipop, pisang, hotdog. Tetapi dia hanya jual aiskrim Malaysia 20 sen sahaja pada orang ramai. Menu-menu lain hanya dijual pada pelanggan khas yang berdaftar secara tak rasmi. Huh, Abang Mat ni memang jenis suka simpan harta!

6. TUKANG SAPU - Harapan Wanita - Tasha
Makcik tukang sapu. Muda lagi sebenarnya tapi sebab dia kerja tukang sapu, orang tetap panggil makcik tukang sapu. Sangat berpengalaman dalam kerja tukang sapu. Banyak benda yang dia dah sapu. Tapi setakat ni dia hanya sapu dan buang. Belum pernah lagi sapu lepas tu pungut dan simpan buat harta dekat rumah, belum lagi!
Contoh benda yang pernah disapu oleh Tukang Sapu: tahi kucing, tahi ayam, sampah pembungkus nasi lemak, sampah aiskrim Malaysia 20 sen,
Setakat ni tak pernah lagi tersapu tahi anjing, tapi manalah tahu kot-kot lepas habis teater ni ada pula tahi anjing kat atas pentas tu...


Sejujurnya aku suka interpretasi Dr.Shark dan Pacel terhadap play Nasi Lemak 10 Sen aku ni.
Kedua-duanya melihat play ini sebagai sebuah political play.
Pacel ada menerangkan sedikit interpretasinya sebelum mementaskannya buat pertama kali di UTP tempoh hari sebelum pre-show bangsawan THJ.
KAK ZEE dan ORANG KAYA(P) dilihatnya sebagai KERAJAAN dan ORANG KERAJAAN.
PENGEMIS pula dilihatnya sebagai PEKERJA BAWAHAN. Manakala PENGEMIS 2 adalah OPPORTUNIST.
Maka berdasarkan interpretasi tersebut, aku wujudkan karakter ABANG MAT yang aku interpretasikan sebagai suka simpan harta. Siapa dia dan apa interpretasinya secara spesifik itu terpulang pada pembaca nanti.
Kemudian wujud pula TUKANG SAPU yang juga boleh memberikan interpretasi politikal.

Namun begitu, aku lapis-lapiskan teater Nasi Lemak 10 Sen ini. Audiens (pembaca, penonton) boleh fahami dan beri interpretasi yang berbeza-beza.
Tapi sejujurnya, niat penulis pada asalnya hanya satu:
Sebagai cetusan perasaan aku bila melihat banyak pengemis yang sihat tubuh badan tetapi mengemis.
Mudah bukan? Tak.. tak semudah itu rasanya. Ha ha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan