Rabu, Jun 09, 2010

CARAPAN

Catatan Rawak Pagi Bulanan


Bila dah habis belajar ni aku lebih mudah bangun pagi dan terus kekal bangun sampai tengah hari.
Mungkin sebab fizikal dan mental tak penat.
Pagi-pagi begini makan sarapan dan layan perasaan seorang diri memang mengasyikkan juga.

Suka untuk aku berkongsi tentang pandangan dan pendapat aku sewaktu temuduga tempoh hari.
Kebanyakan perkara yang aku keutarakan lebih kepada people, orang, manusia, dan humaniti.
Walaupun pendapat-pendapat aku cuba dibidas tetapi aku tetap tekankan perihal manusia dan kemanusiaan.

Aku masih lagi dalam proses kreatif teater Tuah Hang Jebat.
Skrip perlu diubah sedikit. Apa yang berubah? Kena tunggu dan lihat.
Masih ada masa sebelum 11 Jun.
Ada juga sedikit masalah pengurusan disebabkan aku sendiri pun tidak tahu perihal tersebut. Tetapi tak mengapa kerana sudah boleh diselesaikan.

Bila aku bikin sesebuah teater, aku memang tak fikir sangat secara terperinci - proses kreatif lebih kepada mengikut alur rasa yang keluar dari jiwa - tapi kena fikir juga untuk kesesuaian dan adakah apa yang difikirkan itu realistik atau tidak. Boleh guna cuba jaya - cuba untuk wujudkan idea tu atas pentas. Kalau jadi dan boleh buat, buat. Kalau tak jadi, tak payah buat - fikir cara lain.
Ikut rasa.
Dan cara - kena fikir.
Subteks?
Benda ni akan datang kemudian dengan sendirinya.
Tapi memang betul pun.
Subteks cerita yang aku bikin sendiri pun hanya aku dapat lihat selepas aku siap tulis - dan selepas aku baca berulang-ulang kali.
Dan biasanya lepas siap tulis aku akan rasa skrip aku tu sampah.
Dan banyak lagi sampah yang ada dalam tong sampah aku ni.
Tapi jangan buang sampah di merata-rata tempat.
Kalau dah buang pun jangan lupuskan macam tu saja.
Sampah pun tetap ada gunanya.

Nasi Lemak 10 Sen aku akan dipentaskan lagi selama dua malam sewaktu Tuah Hang Jebat itu juga.
Dan ya, Nasi Lemak 10 Sen adalah masterpiece teater pendek aku.
Semoga aku dapat tulis skrip yang lebih berkualiti pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan