Ahad, Julai 26, 2009

Strok

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/newsgeneral.php?id=428052

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0726&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

http://www.murai.com.my/article/default.asp?article_id=4529&c=1&s=1


Tidak. STROK, bukan tajuk teater. Tapi boleh saja buat kalau nak.

Jadi hari minggu ini aku nak berkongsi pengalaman sebenar misi aku yang bekerja dalam wad neuromedikal, yang menempatkan pesakit-pesakit kronik seperti strok, kes yang paling banyak berlaku.

Di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), pesakit dalam wad tersebut kebanyakkannya berbangsa Cina. Kenapa? Itu memerlukan KBKK. Kemahiran Berfikir Kritis & Kreatif, kalau kau orang masih ingat lagi.

Misi aku menjaga dan menguruskan pesakit yang tak mampu bergerak. Ada yang terganggu psikologi sebab dia tak boleh bergerak. Aku dengar saja pun dah boleh bayangkan bagaimana seseorang pesakit itu boleh meracau-racau dalam wad tengah-tengah malam buta.

Baru-baru ini, ada seorang pesakit strok Cina yang meminta hendak pergi tandas pada waktu tengah malam. Dan selepas itu pesakit itu berdiri di belakang misi aku dengan pandangan yang psiko. Namun, misi aku terus memarahi pesakit itu dan menyuruh untuk pergi ke katilnya.

Bila kita sakit, faktor psikologi adalah penting. Bila sudah sakit kronik macam tu kemudian tidak dapat mengawal psikologinya, boleh memudaratkan lagi kondisinya sehingga sampai satu tahap otak sudah tidak betul dan boleh jadi sawan juga. Neurologi, sudah pasti tentang saraf.

Untuk semua pembaca sekalian, adalah eloknya kita menjaga kesihatan kita dari segi pemakanan. Buat mereka yang selalu makan fast food, eloklah kiranya jika dikurangkan. Memang ajal maut itu di tangan Tuhan. Tetapi kita sebagai manusia perlu menjaga dan menggunakan nikmat tubuh badan ini sebaik mungkin.

Untuk semua artis pula, adalah eloknya kita munasabah diri kita. Adakah kita benar-benar berlakon mengikut cara yang dibenarkan? Kenapa, kenapa aku selalu persoalkan hal ini? Sebab momentum perlu dikekalkan.

Kalau artis yang sempat bertaubat sebelum mati, syukur.
Kalau yang mati sebelum sempat bertaubat...
Apa pun, bukan artis sahaja ya. Semua.

Selamat hari minggu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan