Ahad, Julai 12, 2009

Keranda

Entri ini sepatutnya sudah tersiar pada satu minggu yang lalu.


Latihan Industri (stail pakai set istilah IPTA ni) di PETRONAS sudah berakhir.
Terus, aku kena kemas barang-barang aku di KL untuk dibawa terus ke universiti.
Kemudian pulang dan berada di kampung selama seminggu.

Dengan sedikit 'ilmu' dan 'kuasa' yang ada, aku akan 'perlahankan' masa.
Maka satu minggu itu akan menjadi satu bulan untuk aku bercuti bersama keluarga.
Mustahil? Tidak.

Sains dan Matematik.
Muka hadapan akhbar.
Kembali kepada BM.

Merujuk entri BM: Bahasa Malaysia atau Bahasa Melayu.
Sudut pandangan aku menganggap.
Orang Melayu ramai yang tidak pakar dalam bahasa mereka sendiri.

Adakah M itu untuk Melayu?
Dan adakah M itu juga untuk Malas?
Maka adakah Melayu itu Malas?

Pernah dengar tentang roh Islam?
Darah yang mengalir dalam tubuh orang Islam?
Adakah darah hanya sel-sel?

Aku pernah menghidap penyakit anti-Melayu.
Aku anti drama Melayu, lagu Melayu, bahan bacaan Melayu.
Aku lebih mengagungkan Inggeris.

Namun jiwa yang unik ini kian membesar dan meningkat dewasa.
Jiwa yang memberontak disemarakkan lagi dengan jiwa orang muda.
Nyata, jiwa Inggeris tidak mampu menjajah dengan lebih lama.

Akan tetapi seperti merdekanya negara kita.
Tidak bermaksud seratus peratus merdeka.
Kerana minda masih dijajah oleh mereka yang belum merdeka.

Dengan sedikit 'ilmu' dan 'kuasa' yang ada, aku akan 'perlahankan' masa.
Maka satu minggu itu akan menjadi satu bulan untuk aku bercuti bersama keluarga.
Mustahil? Tidak.

Tidak diciptakan sesuatu kalau tiada maksud.

Itu slogan karya terbaru aku berjudul "Bab I" (disebut sebagai Bab Satu).
Karya "Lif" juga sedang diperbaiki.
Dalam masa yang sama cuba menyiapkan karya "Nasi Lemak Seposen" yang menjadi pilihan aku dari segi cerita.
Namun bila baca banyak banyak kali jadi macam tak best pula.
Macam...
...ada sesuatu yang tak kena.

Sudah agak lama aku berehat daripada bergiat dalam teater.
Sudah tiba masanya aku kembali.
Berkongsi pengalaman (kuning) yang diperoleh sewaktu berada di Kota Lumpur ini.

Kota Lumpur memang popular kerana sesak.
Sebab ia sesak adalah kerana ia popular.
Lalu populariti boleh aku sifatkan sebagai sesak.

Maka tidak perlulah terlalu mengejar populariti takut-takut diri sendiri yang tidak tahan sesak.
Takut-takut juga bila sudah sesak tidak dapat bernafas dengan betul dan tenang kembali.
Lantas mati.

Ke keranda.
Ke liang lahad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan