Sabtu, Julai 25, 2009

"Kalau hidup manusia itu sentiasa indah dan lancar, apakah itu namanya SEBUAH kehidupan?"

Makin lama aku sudah tidak setegar dulu menulis dalam 3S ini.
Malah memang sudah pernah menghentikan operasinya.
Mungkin sudah kurang berjalan-jalan.
Sudah kurang singgah sana sini.
Jadi tiada apa sangat yang menarik untuk dikongsi bersama.
Sekarang hanya terperuk dalam ruang vakum.
Menjana idea tak waras.

Aku dilahirkan sebagai manusia yang memang tak banyak cakap.
Ikut kejadian aku.
Sewaktu kecil pula aku tidak berbual kosong dengan rakan-rakan sekelas.
Aku hanya bercakap bila perlu, bila belajar, bila menjawab soalan cikgu dan seumpamanya.
Selebihnya, aku berdiam diri.
Namun lumrah alam, ada yang tidak suka akan sifat aku ini.
Aku diejek. Dikatakan sebagai bisu. Dan banyak lagi cercaan yang menyakitkan hati.
Sehingga sampai tahap aku menyimpan dendam terhadap seorang budak perempuan yang memang hampir setiap hari mengejek dan memperlekehkan aku selama 6 tahun bersekolah rendah.
Namun bila makin dewasa, dendam itu sudah tidak kesumat. Malah ia sudah bertukar menjadi sebuah kenangan pahit dalam hidup aku.

Walaupun aku sebegitu, nampak tak berdaya, nampak lemah, nampak seperti seorang loser, tetapi aku bukan loser. Aku telah buktikan yang aku bukan loser. Aku berjaya menjadi satu-satunya murid yang berjaya mendapat keputusan cemerlang sepanjang sejarah sekolah itu.
Sebab itulah, karya aku, "Aku Bukan Loser" itu terilham daripada kisah hidup aku sendiri. (Tapi ceritanya fiksyen lah)

Perkara yang sama berlaku hinggalah sekarang.
Walaupun aku nampak loser dan seumpamanya, tetapi aku telah buktikan yang aku bukan loser.

"Kalau hidup manusia itu sentiasa indah dan lancar, apakah itu namanya SEBUAH kehidupan?"

Buat pembaca semua,
lagi sekali aku ingatkan,
tidak boleh kita menilai seseorang itu hanya berdasarkan luarannya.
Dan,
janganlah mengumpat orang lain.


ps: Sedang cuba berusaha mencari identiti teater tersendiri, tidak mahu terpengaruh dengan apa yang telah diserapkan selama 3 tahun yang lalu.

4 ulasan:

  1. Usop,karya "aku bukan loser" tue dah ade ke?aku berminatlah nak bace ;)

    BalasPadam
  2. as i always say.....be original, and honest to urself and audience...

    BalasPadam
  3. err. ko dilemma sbb identiti diri?
    jngan jadi pondan sudah~~

    dilemma bagai~
    ahhahha..

    BalasPadam
  4. Fikri,
    Karya tu tak siap lagi.

    SEFA & Half,
    nak cari identiti sendiri dalam menulis skrip.

    BalasPadam