Ahad, Disember 07, 2008

Sinbad Not Bad. Bang-Sawan Bad Bad.

Jika anda ingin menonton pementasan berdasarkan hiburan semata-mata, maka tontonlah teater kanak-kanak Sinbad ini.
Jika sudah berkeluarga, ajaklah anak-anak anda menonton teater ini.

***

Jumaat 5 Disember aku ke MaTiC.
Menonton teater bangsawan Puteri Saadong.
Aku blah dari auditorium awal.
Setelah aku tak tahan nak berak. (Dan bini gua pun dah bising suruh balik)
Sebab pementasan yang membosankan.
Setiap babak ada selingan orang (tua tak sedar diri) menyanyi (dan melenggok-lenggok badan) lagu klasik.
Gua tak minat. Jiwa gua pada rap.
Maaf. Walaupun pementasan itu sempena peninggalan tokoh warisan orang hidup.
Tapi gua terpaksa berterus terang.
Pelakon, kalau nak buat stail pun, janganlah sampai orang tak dengar kau cakap apa walaupun kau pakai mikrofon!
Hah!

***

Sabtu 6 Disember yang lalu aku menyempatkan diri menonton teater muzikal kanak-kanak Sinbad.
Itu kali pertama aku menonton teater kanak-kanak.
Sinbad hanya sebuah cerita. Tidak sarat dengan isi mahupun isu.
Isinya hanya moral-moral.
Ia seharusnya menghiburkan lebih-lebih lagi kanak-kanak yang menjayakannya.
Dengan penampilan khas Raja Azura menjadikan pementasan tersebut ceria dan interaktif dengan penonton.
Raja Azura telah menarik seorang penonton naik ke atas pentas dalam suatu babak.
Brader tu malu-malu kucing dibuatnya. Dan brader tu duduk di depan sekali, sebelah kanan aku.
Hah!
(Aku baru mengharap-harap dia tarik aku! Hah!)
Duduk di hadapan sekali sangat mengujakan.
Aku dapat lihat dengan jelas semuanya.
Malah ada babak yang mana pelakon-pelakon menggunakan ruang bawah pentas.
Tapi kalau hendak hayati koreografinya, lihatlah dari Grand Circle.
Kalau hendak hayati ekspresi pelakon, duduklah di depan sekali.
Ada seorang pelakon kanak-kanak yang memegang watak Puteri Nursaibah boleh tahan juga lakonannya.
Aku boleh katakan lakonannya lebih bagus daripada pelakon perempuan dewasa yang tidak bersungguh-sungguh. Haha. Jangan terasa ya.
Dan aku boleh katakan tarian Kelasi Kapal nampak begitu bersungguh-sungguh.
Koreografernya adalah koreografer PGLtM 2006. Patutlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan