Ahad, Disember 21, 2008

Janggut

Teater sana, teater sini.
Di Perak aku berteater.
Di KL (setakat ini) aku menonton teater.
Hari Jumaat yang lalu aku pergi menonton teater bangsawanbuat kali kedua selepas Bangsawan Puteri Saadong yang lepas.
Bangsawan kali ini berjudul Musang Berjanggut.
Walaupun pengalaman pertama aku dalam menonton bangsawan adalah buruk.
Namun begitu aku tetap gamble pergi menonton tanpa berfikir sama ada aku akan menyesal
membuang masa.

Itu juga adalah kali pertama aku jejakkan kaki di Panggung Bandaraya.
Sebelum ni lalu ja.
Mudah-mudahan tahun hadapan kalau ikut perancangan aku akan naik ke pentasnya pula.
Berteater.

Dari pengalaman aku sebagai penteater selama 2 tahun ini, ini komen peribadi aku mengenai
pementasan tersebut.


Yang aku rasa aku suka:

Teknik pencahayaan dan penggunaan ruang pentas yang tidak terhad kepada pentas semata-mata sebaliknya menggunakan keseluruhan panggung.
Teknik asap + api + batu bergerak sewaktu watak hero bersilat dan menggunakan hikmatnya.
Beberapa watak sampingan menunjukkan lakonan yang bagus dengan karakter yang tersendiri.
(Aku sememangnya berpendirian bahawa semua watak mesti bagus kalau ada seorang tidak bagus atau kurang bagus, maka tidak bagus atau kurang baguslah keseluruhan teater itu.)

Yang aku rasa kurang bagus:

Blocking
Projection suara. Kalau diaorang tak pakai mikrofon habislah. Sebabnya mikrofon ada
terganggu sekejap-sekejap fungsinya dan suara pelakon memang kurang kuat jadinya.
Vokal semasa nyanyian.

Yang aku rasa annoyed:
Ada bunyi telefon bimbit penonton sampai 3 kali.
Tak reti-reti.
Kalau aku yang berlakon waktu tu mesti aku maki-maki.
Awek seksi duduk sederet depan aku. (Eh, annoying ke? Ha ha ha)


Keseluruhan pementasan OK lah...
Tidak sebosan bangsawan yang aku tengok hari tu.
Persembahan extra turn pun pelbagai.
Ada lagu dan tarian tradisional, moden dan fusion.
Well aku tak dapat nak komen banyak mana.
Sebab aku kurang arif tentang bangsawan ni.

Kalau teater stail Doc Shark boleh la gua kelentong lebih! Ha ha ha

Cuma satu ja gua nak tanya kat sapa-sapa yang tahu,Teater bangsawan memang kena ada persembahan extra turn ke?
Atau memang sudah kebiasaan sebab nak tukar-tukar set pentas?

Apa pun moral yang cuba disampaikan bagus.
Pencarian perempuan atau wanita yang bukan 'betina' sebagai isteri.
Turutkan nafsu, sendiri yang malu.
Celik ilmu, berguna pada diri sendiri dan orang lain.

2 ulasan:

  1. nanti jika kamu dah berteater di Panggung Bandaraya jgn lupe info kat aku ye..Sure aku g tgok.^_^

    BalasPadam
  2. haha

    nak naik pentas panggung bandaraya tu kena bajet besar skek

    jadinya tak lama aku boleh naik pentas taman budaya KL ni je

    free show kan

    BalasPadam