Khamis, Februari 17, 2011

PRA 34 - Khat

Tiba - tiba aku teringin nak menulis jawi - dan menulis khat. Seni khat Islam / kaligrafi ini pernah menjadi salah satu 'bidang' aku sewaktu aku di bangku sekolah dulu. Bila ada pertandingan tulisan khat / jawi cantik, aku akan jadi wakil sekolah. Tapi pencapaian aku dalam bidang seni khat ini tidak dapat mencapai tahap yang tinggi pun. Sebab aku tak belajar sangat dengan intensif. Ada juga lah ustaz dan ustazah yang ajar tapi itu pun sekali dua sahaja. Aku masih ingat ustaz di sekolah agama petang aku ada bagi satu buku panduan menulis khat. Itu sahajalah rujukan aku. Paling tinggi pencapaian aku pun bukan dalam pertandingan seni khat, tetapi pertandingan tulisan jawi cantik. Peringkat negeri. Aku soerang sahaja murid yang pergi sana. Ustazah Sufiah yang bawa. Entah betul ke tidak nama ustazah tu Sufiah, aku pun dah tak berapa ingat. Tak silap aku pergi sekolah di Kota Tinggi. Dapat juga lah nombor tiga. Bukanlah nak kata tulisan jawi cantik itu bukan khat, tetapi hanya menggunakan khat biasa sahaja iaitu khat nasakh. Lagipun, khat nasakh sahaja yang aku reti. Ada juga lah aku pernah cuba buat Khat Kufi dan Khat Ijazah, tapi macam tak menjadi saja...

Inilah gambaran tulisan khat nasakh. Diambil dari laman web ini: http://jenisjeniskhat.blogspot.com/


Mak aku pun bagi galakan pada aku. Alah, apa sahaja yang mak aku tak bagi galakan? Apa-apa yang elok yang aku buat mesti dia sokong punya. Yang tak elok tu tak payah lah cerita ya? Aku pun manusia. Mesti ada kesilapan. Tapi dari kesilapan itulah kita harus belajar.

Nak menulis khat kena ada pensel khat lah. Ustaz aku bagi aku pensel khat dari batang kayu resam.. atau orang panggil handam (bajet pandai kan, padahal baru saja lepas search kat Google kah kah). Lepas tu kena ada dakwat basah dalam botol tu. Itulah pensel khat pertama yang aku guna. Tapi masa tu aku rasa macam tak berapa best pakai handam tu. Jadi aku beli pen khat yang ada dijual di kedai. Dalam pertandingan pun aku guna pen tu saja. Budak lain semua banyak yang guna handam. Aku yang mengelat. Malas nak celup-celup.

Allah Maha Besar, baru sekarang aku sedar, kenapa aku ditemukan dan sedang berjalan melalui jalan seni ini.. sebab memang dari dulu lagi aku punya sisi dan minat pada seni. Kalau bab ni, aku nak salahkan sistem pendidikan dan persepi masyarakat. Boleh? Tak mengapalah, siapa aku nak salahkan sistem pendidikan dan nak ubah persepsi masyarakat?

Apa pun, aku bersyukur padaMu ya Allah, sebab aku diberikan kesempatan di muka bumi ini untuk merasai nikmat seni (dan memberi semangat seni ini).

Jadi lepas ni aku mungkin nak menulis khat semula. Selain meneruskan penulisan Jawi yang dah lama gila aku tak tulis Jawi (kasihan juga sebab ada sahaja yang tak reti baca atau tulis Jawi) jadi sesiapa yang  nak belajar Jawi nanti, aku boleh bagi tunjuk ajar secara percuma. Kalau ada yang berminat lah.



2 ulasan:

  1. salam bro,

    saya pun minat seni khat, tapi tak pandai langsung. menulis jawi/arab pun fail.

    tapi saya memang minat, lebih lebih lagi yang jenis, em. kalau dalam grafiti kita panggil wildstyle. dalam khat saya tak sure apa.

    macam ni:
    http://www.solaf.cc/wp-content/uploads/islamic-calligraphy.jpg

    haa.

    p/s: bro, is it possible for us to link exchange? i'll put your link on my sidebar. ok?

    BalasPadam
  2. salam

    oh kalau merujuk blog yang saya attach link dia kat post ni, tu jenis khat thuluth

    http://jenisjeniskhat.blogspot.com/2009/01/khat-thuluth.html

    anyway, boleh saja letak link tak ada masalah. hehe

    BalasPadam