Selasa, Februari 15, 2011

PRA 33 - Sales Boy Blue

Sejak beberapa minggu yang lalu hingga sekarang, kawasan orang lalu-lalang di stesen LRT Masjid Jamek menjadi himpunan sekumpulan sales boy beruniform biru, menjual perkhidmatan jalur lebar - broaband Celcom. Apa yang aku kurang senang adalah gaya atau lagak budak-budak yang aku kira lepasan sekolah itu yang aku rasa kurang sesuai bagi menjual atau mempromosi sesebuah produk.

Cara budak-budak itu mudah. Menghulurkan sim card broadband kepada orang yang lalu-lalang tanpa berkata sepatah apa pun. Dan bila ada perempuan yang lalu, sales boy tersebut menggunakan taktik mengorat budak sekolah. Ada sekali aku perasan pegawai DBKL sedang bercakap dengan beberapa orang sales boy itu. Barangkali pegawai DBKL itu menegur akan gaya mereka membuat promosi sebegitu di tempat awam.

Sales boy yang ada di situ bukannya seorang dua, tetapi lebih kurang 10 orang di satu kawasan yang sama. Aku yakin, ada seorang atau dua 'kepala' yang melantik mereka menjadi sales boy dan membuat promosi di kawasan itu. Bukannya tidak boleh, tetapi bagi aku, cara tersebut kurang elok dan kurang menyenangkan orang awam. Mungkin kalau dua orang sahaja yang ada di situ dan cara mereka pula mesra pelanggan lebih elok.

Namun begitu, aku rasa, ia lebih baik daripada mengajak orang untuk masuk perniagaan MLM! Hah!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan