Selasa, April 08, 2008

Profil Eksponensial

Rasanya aktiviti 3S ini mematuhi profil eksponensial.

Syukur baru-baru ini saya telah menang pertandingan fotografi, Photofest anjuran ICC-UTP bagi kategori 'Miscellaneous' iaitu 'Lain-lain'.
Walaupun bunyi kategori tu macam kurang nak mengujakan, tapi yang penting dapat topup duit akaun simpanan aku. Huhu.

Gambar yang saya hantar ada tiga dengan bayaran RM2.
Ketiga-tiga gambar tersebut adalah dalam laman Flickr saya.
Dan yang telah menang ialah gambar abu ubat nyamuk.
Eh.
Rasanya kat dalam entri Terengganu sebelum ni pun dah ada tunjuk kot~

Namun begitu, saya kesal kerana ada penyertaan yang tidak sah.
Mengambil (mencuri) gambar milik orang lain dan menghantar penyertaan.
Walhal, tuan punya gambar yang sebenar tidak menghantar pun gambar tersebut.
Ini satu 'jenayah' dalam seni.
Haha.
Ada ke? =P

Tiba-tiba saya teringat.
Ada pula sesetengah pihak yang telah mempamerkan skrip teater secara umum menerusi blog peribadinya.
Menyatakan dia telah mengolah skrip orang lain.
Tetapi tidak dinyatakan langsung skrip siapa yang diolah.
Tiada kredit diberikan.
Bukan tidak boleh mengambil dan mengubah karya orang lain.
Tetapi hendaklah diberikan kredit.

Tapi saya sangka dia terlupa.

Tapi saya fikir semula, orang yang tampak bagus dan baik itu boleh pula terlupa.

Tapi saya fikir lagi, memang manusia itu pelupa.

Tapi saya fikir lagi dan lagi...

Ia tak akan ke mana.


Seni yang sebenar yang diperjuangkan itu cukup subjektif dan mendalam.
Sekarang ini selari dengan globalisasi, seni menjadi begitu fleksibel dan terbuka.
Pelbagai elemen boleh diselitkan dalam menyampaikan karya seni.

Saya jemput sesiapa yang sudi berbicara seni dengan saya.
Bila-bila masa asalkan saya percuma.
Maksud saya, free. Bila tidak sibuk atau tersibuk.


Rasanya memang sudah lama saya tidak berSuara di sini.

Sejak dari saya mula ketagih dengan permainan Rubik's Cube, sehingga TTS membuat persembahan di Sunway Resort dalam ICPER2008 yang mana perjalanan pergi dan baliknya memberi 1001 erti kehidupan, dan sehingga Najwa selamat pergi ke Chiang Mai dan pulang ke Malaysia, dan sampailah saya bertungkus lumus mencari kabel hingga ke Plaza Low Yat (isu nak cover je ni. sebenarnya nak dating kot. haha) dan sehingga TTS mengadakan audition untuk cari aktor baru di samping audition untuk casting watak untuk teater Transit hujung bulan April ini, dan sehinggalah hari ini, di mana hari esok saya dan kumpulan saya (Synergy - tiru nama kumpulan dalama The Apprentice)akan membuat pembentangan kertas kerja mengenai "Renewable Energy Development in Malaysia" dalam Chemical Paper Presentation Competition sempena Cheme Carnival 2008 anjuran IChemE-UTP. Bertempat di Pocket D4, esok pada pukul 2 petang. Huh~ Panjang pulak perenggan ni. Jarang buat macam ni.

Salam eksponensial.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan