Rabu, Mac 19, 2008

Suara Perdana - 14: Hitam Itu Gelap, Gelap Itu Baru SHOW!!!

Subjek yang subjektif buat orang pitam
Bangkit kembali ada pula orang hitam
Sampai terhad waktu koma alat bantuan pun padam
Tamat riwayat pejalan kaki di tengah malam
Memang malam itu malam gelap
Namun apa yang dibekal tidak lengkap
Hanya dengan mata kasar walau tidak berkaca legap
Tiada pula dasar justifikasi yang tegap


Apakan terhuyung-hayang di dalam kegelapan?
Gelap mata memandang, gelap lagi hati yang menerkam jiwa.
Kerna harta, gelap matanya.
Kerna wanita, gelap lagi matanya.
Kerna pangkat, gelap bertambah-tambah matanya.
Oleh itu bersihkanlah mata.
Hindarilah dari habuk kotoran yang merosak binasa.
Jagalah dengan kaca mata tidak legap.
Pasti, jalan di hadapan dapat dilalui dengan begitu berjaya.

Berjaya bukan pada harta, pangkat atau seumpamanya.
Bukan kayu ukur yang utama.
Kerna banyak yang mengutamakan apa yang tidak lebih utama dari yang sepatut dan seharusnya.


Hitam itu memang gelap dan tak akan pernah luntur menjadi putih.
Tetapi ia boleh jadi kelabu saban waktu dan tidak mustahil menjadi putih.
Seperti awal barisan kata-kata yang mana subjek itu subjektif.

Gelap itu pula kebiasaannya SHOW!!! Show teater.
Kini belum ada lagi show teater yang akan dipersembahkan.
Hanya mime dan sketsa di Sunway minggu hadapan sempena ICPER 2008.
ICPER: International Conference of Plant Equipment Reliability.

Oleh itu, hitam itu tidak semestinya gelap.
Gelap itu pula sudah pasti SHOW!


Malam tadi saya telah menghadirkan jasad saya dan separuh roh saya ke majlis Sports & Co-Curriculum Appreciation Night bertempat di Undercroft Chancellor Complex.
TTS telah dijemput kerana telah memenangi persembahan ketiga terbaik dalam Festival Teater Perak tahun 2007.
Dengan ini saya turut sampaikan KALUNGAN PENGHARGAAN kepada mereka yang terlibat dalam FTP07 yang tidak dapat menghadiri majlis itu atas sebab kerjaya masing-masing.
Mereka adalah:

Khairul Amin Umar@Adli
Lutfi Othman
Mohd Zulfadzli Ayob
Mohd Nor Faiz Putera Shamsul Arifin
Mohd Faisal Aziz
Muhamad Faizal Hassan
Nurul Ashikin Tasnuddin Abu Bakar
Ainor Syafarizan Mohamad Yusof
Nur Azirah Mat Radzi



Bagi saya penghargaan itu penting.
Penghargaan bagi setiap usaha yang dilakukan oleh setiap individu atau kumpulan.
Dari situ, motivasi sudah pasti akan terserap dalam diri.


Imaginasi ditelan lubang hitam.
Terperangkap pemikiran dibendung kabus kemelut.

4 ulasan:

  1. Terima kasih di atas penghargaan anda semua. Kami amatlah berbesar hati. Terima kasih sekali lagi =)

    BalasPadam
  2. weit...nama aku salah doh!!suka ati je tukar nama bapak ku..its ayob bukan YAACOb.haih~..konpem cert aku banyak slh eja nama...

    BalasPadam
  3. ooppss sori kelana

    aku copy dari souvenir book majlis tu je..

    anyway sudah diubah..

    BalasPadam
  4. aiyo..habisla...xde nama aku dalam list.huhuhu cedih la cmni T_T

    BalasPadam