Jumaat, November 02, 2007

Suara Akin II - Episod 50 - Kerana Cintaku ....

Saya baru sahaja selesai menonton siri drama Melayu, Kerana Cintaku Saerah.
Sebuah karya dan juga arahan Shahrul Ezad Mohameddin.
Saya tidak kenal siapa dia.

Saya tidak ada intensi secara terus untuk menghabiskan sekalian siri.
Tetapi tertarik kepada tajuknya sendiri, dengan menariknya montaj introduksi beserta lagu temanya, saya tetap menyaksikan, dari siang hingga ke malam.
Ditambah pula dengan cadangan beria-ia dari rakan saya yang mengenali saya hanya sebagai seorang yang menghargai teater, dan bukannya termodinamika.
Saya hargai ilmu lain juga, cuma terlalu teoritikal bukanlah preferens dalam suatu proses pembelajaran.

Kerana Cintaku Saerah merupakan kisah seorang lelaki cacat, yang cinta dan sayang pada temannya sejak kecil hinggalah meningkat dewasa.
Malangnya oleh sebab dia cacat, perempuan itu dengan jadi bodoh dan buta mata hati apabila seorang pelakon ekstra lelaki datang mencemarkan maruahnya secara sukarela ataupun istilah yang lain, berzina, yang mana sangat banyak berlaku baik di UTP mahupun di IPTA/IPTS lain mahupun di luar sana, di dalam Malaysia ini, yang mengangkat (kononnya) agama Islama agama rasmi dan wujudlah pula Islam Hadhari yang pada saya hanyalah omong kosong.

Perempuan bodoh buat keputusan ke KL.
Maklumlah, di KL, semua ada, kata orang.
Orang kampung ke KL sebab hendak cari rezeki katanya.
Akhirnya menjadi artis.
Boleh jadi kaya juga ya jadi artis ni.
Tapi kena lihat dulu lah, sama ada murahan atau tidak.
Artis murahan banyak kat sini.
Artis mangga, artis akademi(K), dan lain-lain artis seposen.
Berbalik kepada cerita, hidupnya sebagai artis tidak difokuskan dalam siri drama ini.
Hanya dikisarkan ketika kareer artisnya berada di tahap kemerosotan.

Antagonis yang dipaparkan oleh watak Mak Cik Ros dan anak lelaki kesayangannya, Jenal terlalu tidak berhati perut dan saya rasa, pengkarya ingin menyedarkan orang-orang Melayu ada yang sampai sebegitu rupa hati dan perut mereka, jika dibedah, padan dengan antagonism mereka, sungguh putih di luar, hitam di dalam siapa yang tahu?
Namun, watak itu jika sudah hitam perlu dilakukan sehitam yang mungkin supaya penghayatan dari satu sudut penonton dapat terhasil dengan semaksimum mungkin.

Sememangnya hidup ini sebahagian besar darinya adalah untuk membuat keputusan.
Sebetul mana pilihan dan keputusan kita, bergantung kepada sedalam/sejauh/semasak mana kita berfikir.

Wahai penghuni alam fana', fikirlah terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.

Rating drama "Kerana Cintaku Saerah":
Jalan cerita: 7.5/10
Lakonan: 7.85/10
Mesej: 8/10
Sinematografi: 6.25/10


Apa lagi ya boleh diratingkan?

5 ulasan:

  1. citer tu ade lagi ke?
    kul bape selalu ke udara di peti television tuh??

    BalasPadam
  2. aku pun tidak mengerti.
    aku tengok hasil muat turun perkongsian fail dalam jaringan Kampung 5 saja.

    BalasPadam
  3. oooo.. rasenye citer lama tu,
    yg cacat sape?? benji eh?

    BalasPadam
  4. ya. benjy. asal cepat sgt komen ini direply. hoho~

    BalasPadam
  5. haha..pernah tgk citer nih, tp dah xingat, cepat, mesra dan betul!! huhu

    BalasPadam