Jumaat, November 02, 2007

Suara Akin II - Episod 49 - Nun Aliff Berkuasa II

Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku." (12:4)


Saya pernah disarankan oleh sahabat saya suatu masa dahulu, agar diamalkan ayat suci di atas ini, atas tujuan dan dasar niat yang murni.
Oleh kerana sahabat saya itu punya keluarga berlatar belakangkan agama, saya mempercayainya, dan terus mengamalkannya kerana pada waktu itu pun, saya sudah terlalu terbawa-bawa oleh mainan akal dan minda yang lantas mempengaruhi gelodak jiwa, perasaan dan emosi nurani.
Setelah mengamalkan, saya berserah pada Allah Yang Kuasa.

Saya percaya bahawa setiap yang berlaku di dunia ini, atas musabab pelakunya iaitu manusia, di atas takluknya takdir dan tentuNYA, yang telah dicatat dan dicatit azali.
Oleh sebab itu, bila sesuatu, tidak kira yang baik yang buruk, yang suka cita yang duka lara, semuanya itu sudah pun terbentang di hadapan, cuma kita tidak ada kuasa mengerti, mengetahui sebelum ianya terjadi.
Lantas, manusia berfikir yang tidak berilmu, ataupun berilmu duniawi tidak rohaniah, ataupun yang ikut emosi atau hawa nafsu, menghukum dengan tidak endah akan pedulinya insan sekeliling pada diri mereka yang tersayang.

Saya dedikasikan khas entri-entri ini dan selepas ini, yang berbaur atau berbunyi berunsur-unsurkan sebegini, kepada seorang yang bernama Nun Aliff.
Dengan itu, saya fikir (dan rasa dengan perasaan), Nun Aliff berkuasa dua.

Bagi menutup;

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah
dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati.
Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti
sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk
membangunkan kembali kepercayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan