Ahad, Oktober 31, 2010

PRA 12 - Menelusuri Lubang Arnab : Interpretasi Pada Persepsi & Situasi Nasi Lemak Seposen

Ada ubi kayu pada sebuah ruang
Ada tin perak berhampiran
Aku adalah orang
Aku juga adalah ubi kayu
Tin perak itu patung orang
Tin perak itu tiba-tiba bergolek bising
Walaupun ubi kayu tiada berbuat apa

Ubi kayu yang kayu 
yang tiada berbunyi kuat 
bila jatuh dilenyek
atau terpenyek dipijak 
kaki berlapik getah moden




Aku sudah mula buat rujukan untuk Nasi Lemak Seposen aku. Itu pun sebab aku tak ada mood nak edit skripnya. Tak ada mood nak edit skrip, mood untuk buat benda lain mesti ada. Asalnya aku saja-saja mahu cari hasil kekata kunci "nasi lemak seposen" atau "nasi lemak sepuluh sen" atau "nasi lemak 10 sen" tapi akhirnya ada elok juga aku jadikan hasil carian Google ini sebagai salah satu sumber rujukan aku untuk Nasi Lemak Seposen aku nanti.

Walaupun tajuk entri ini dah macam tajuk tesis, entri hanya sekadar sesuatu yang ringan. Aku akan paparkan imbasan skrin dalam hasil carian aku tersebut. Kesasihan pernyataan dalam hasil carian ini mungkin benar mungkin salah. Dan, jangan fikir negatif sangat. Fikiran negatif mendorong cas-cas negatif untuk melekat pada sel-sel otak lantas membuatkan kita seorang yang negatif. Orang yang negatif tak boleh dekat dengan orang yang negatif satu lagi. Nanti masing-masing berlawan. (Orang keras kepala / degil tak boleh duduk dekat dan borak-borak pasal sesuatu perkara yang provokatif nanti dua-dua bergaduh bertikam lidah bertekak bertengkar berkelahi seumpamanya.) Orang negatif akan dekat dan rapat dengan orang positif. Dan ini adalah salah satu teori aku dalam sesebuah hubungan suami isteri. Maaf jika tulisan aku sejak kebelakangan ni dan pada masa akan datang lebih berbunyi kepada sesorang lelaki yang mahu jadi suami yang mengahwini bakal isteri aku yang kini. Aku bangga dengan bakal isteri aku dan menyanjunginya sebagai seorang wanita yang tidak dapat tidak, memerlukan seorang lelaki yang tepat untuk dirinya sebagai teman hidup dunia akhirat.

Itu sedikit tentang negatif dan positif. Dan kali ini aku tidak merapu, memang ada kaitan dengan paparan gambar-gambar di bawah.
























Maka tidak mustahil adanya isi teater Nasi Lemak Seposen (NSL) berkenaan isu sosial dan ekonomi yang juga menjurus kepada hal politik walaupun ia hanya cerita tentang seorang pengemis. Pada masa hadapan, aku mahu ada seseorang yang tak masuk akal untuk buat kajian karya aku ini. Teater NSL boleh jadi lucah, boleh jadi sadis, boleh jadi serius, boleh jadi kelakar.


p/s: Ada tali nafsu setan di dalam ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan