Selasa, Oktober 26, 2010

Teaser Nasi Lemak Seposen

Secara tak rasminya, kerja produksi The Qum Actors sebagai persediaan untuk Festival Teater Kuala Lumpur 2011 akan datang sudah pun bermula. Ia masih tidak rasmi sebab masih belum diumumkan pun tentang festival teater tersebut. Tapi kalau tak ada festival teater sekalipun tahun depan, TQA tetap akan menjalankan sebuah produksi teater secara sendiri tanpa perlu menggunakan nama TTS untuk mendapatkan ruang show secara percuma.

Bagi pihak aku pula, aku sedang menyunting skrip Nasi Lemak Seposen yang aku akan pertaruhkan dalam festival itu. Ini pun atas saranan Dr.Shark sendiri. Mungkin juga ada ahli TQA yang kurang yakin untuk membawa skrip aku itu. Mungkin ia tidak mampu menghiburkan penonton sebagaimana karya-karya Dr.Shark. Mungkin juga ia sukar difahami kerana gaya tulisan aku sendiri yang tidak bagus dan tunggang langgang. Atau mungkin kerana ada yang takut-takut. Atau mungkin juga kerana 'gagalnya' Aerosoul tempoh hari? (Gagal kah? Aku pun tak menontonnya.) Ya, Aerosoul gagal jika ia hanya dibikin seperti melepaskan batuk di atas tangga.

Apa pun, Dr.Shark juga menyarankan aku sendiri yang mengarah karya aku sendiri. Dan mungkin itu yang lebih baik. Dan memang itu pun yang aku rasa lebih baik. Sudah tentu aku lebih memahami karya aku sendiri berbanding orang lain.

Skrip aku memang bosan lagi membosankan. Akan tetapi skrip yang menghiburkan pun boleh jadi bosan, dan skrip yang bosan boleh jadi menghiburkan. Kerana kerja teater ini menyeluruh. Daripada penulisan skrip, pembinaan karakter oleh pelakon, pengarahan dan sebagainya.

Untuk Nasi Lemak Seposen kali ini, aku tidak mahu buat kerja sambil lewa atau cincai-cincai. Skrip akan aku baca dan semak berkali-kali dan sunting berkali-kali sampai betul-betul cantik. Hanya selepas aku yakin dengan kekemasan karya aku itu, baru aku akan edarkannya pada Dr.Shark untuk suntingan terakhir dan seterusnya pada para pelakon untuk script reading.

Kerja pengarahan aku juga bermula selari dengan penulisan skrip. Apa-apa lintasan idea aku akan terus tulis dan masukkan dalam skrip. Aku juga sudah dapat gambaran konsep yang aku ingin bawa dalam Nasi Lemak Seposen. Berdasarkan konsep ini, baru aku yakin untuk teruskan kerja pengarahan aku secara terperinci dan membuat rujukan serta rangka pementasan dalam kepala otak mahupun kertas. Konsep Nasi Lemak Seposen setakat ini adalah experimentalism-suggestive-realism. Dan mungkin aku masih mahu teruskan idea sebelum ini untuk mewujudkan watak-watak dalam karakter binatang. Dalam Nasi Lemak Seposen ini juga aku mahu tampilkan stail KORUS dan teater-dalam-teater. Tidak dilupa juga cubaan untuk menampilkan scene grabber dan X-factor.

Aku mahukan watak jahat itu betul-betul jahat sampai orang tengok kau rasa macam nak bunuh kau. Dan aku mahu watak hina itu betul-betul nampak hina sampai kau tak sampai hati nak tengok kalau kau tak tolong apa-apa. Nah, ini sahaja yang akan aku pesan nanti sebaik selepas script reading dan sebermulanya latihan lakon.

Sebagai teaser, ingin aku senaraikan mukasurat pertama dan kedua skrip penuh Nasi Lemak Seposen aku.




Uploaded with ImageShack.us



Dan sekarang, aku perlu kira bajet untuk aku beli stok paracetamol.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan