Sabtu, September 04, 2010

PRA 6 - Pox, PantArt

Pox

masa untuk salin kulit
baru tercampak keluar dari ruang Pox
setelah tercampak masuk ke ruang Pox
meredah malam-malam avant garde dan absurd
menurut aliran alam secara putaran
yang keluar akan masuk
yang masuk akan keluar
di perantaraan itu
proses yang sakit
dan yang sakit itu
adalah kebahagiaan

Pox adalah suatu ruang yang sukar digambarkan fizikalnya
tetapi aku tetap dengan imaginasi aku membayangkan
suatu ruang yang definite
yang punya sempadan
punya bentuk yang fleksibel
Pox juga ruang yang memberikan penuh rasa pada deria manusia
jika sebelum ini mata tidak berhati
setelah sel-sel hidup Pox meruap dan diserap oleh deria
hati kian menjadi mata

Pox memerangkap titis-titis air debu-debu kaisan
ke dalam satu ruang kecil dalam ruang besarnya
memaksanya padat buat satu masa yang matang
sehingga cukup kering
dan boleh dibuang merata

Pox juga boleh dibayangkan
berada di atas angin kosong
padanya penuh dengan kesesakan gelombang hama yang beralun lembut
lutsinar, ya, tiada apa yang dilihat pada Pox
tetapi ia semakin menggelembung
mengutip dan menyedut zarah-zarah yang energetik
bagi membentuk satu tenaga yang lain lebih kuat

jika Pox adalah kebahagiaan
ruang Pox adalah umpama sebuah bilik tiada metriks
tiada garis ufuk
tiada sempadan


PantArt

di kesempatan ini aku ingin kongsi idea aku
yang dah lama aku fikirkan:

"PANT-ART : Seni Seluar"
dengan tagline "Keluar dari seluar"

mencari apa-apa jenis seluar yang orang dah tak pakai
sebagai bahan utama artwork dalam PANT-ART aku

antara intipati PANT-ART:

nilai sifat malu,
kesesatan dalam mencari jalan kebenaran,

dalam PANT-ART juga aku mahu bentukkan sebuah instalasi hidup,
sama ada diperagakan oleh orang hidup atau makhluk-makhluk ciptaan Tuhan lain yang hidup

juga ada puisi-puisi bertemakan 'seluar'

Keluar dari seluar
sarung seluar terbalik pada kepala
badan berbajukan seluar
kaki berseluarkan baju
lengan berstokin
kaki bersarung lengan



p/s: Sedang menulis AEROSOUL, karya yang berjiwa terbang melayang dalam tin kemanusiaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan