Jumaat, Ogos 27, 2010

PRA 5 - Prkasgut

Sebuah filem Iran berjudul "The Shoe" adalah antara sebuah filem yang paling aku ingati hingga kini walaupun hanya menontonnya sekali.

Objek kasut sebenarnya sangat dekat dengan diri aku.

Bila aku nak beli kasut, aku akan pilih kasut yang betul-betul sesuai dengan kaki aku. Dan macam biasalah, kalau kasut yang cantik dan sedap dipakai sudah pasti harganya agak mahal.

Sewaktu kasut Crocs masih belum berlambak ciplak dijual, aku sanggup beli yang mahal. Hilang, aku beli lagi yang original satu lagi. Dan baru hilang lagi. Memang aku tiada jodoh dengan kasut Crocs agaknya. Atau mungkin aku terlalu berbaik sangka sewaktu hendak pergi masjid. Takkan aku nak buruk sangka?

Aku sengaja tulis pasal kehilangan kasut Crocs aku sebab macam aku kata tadi, objek kasut memang dekat dengan diri aku.

Kasut kerja yang aku pakai sekarang adalah kasut kerja sewaktu praktikal dulu. Masih elok untuk dipakai jadi aku tak beli baru. Ada beli baru tapi itu tidak boleh dipakai sekarang. Cuma kasut itu tapaknya sudah haus - terlalu haus.

Jadi aku baru saja hantar kasut tu untuk dibaiki tapaknya. Bila tapak kasut aku tu dah cantik, aku berasa lebih yakin memakainya. Terima kasih pak cik tukang kasut.

Kasut hanyalah sebuah objek dunia. Kita pakainya pada kaki. Walaupun tempatnya di bawah bukan di atas kepala, tetapi kita tetap perlukannya untuk melindungi kaki kita. Boleh saja kita berkaki ayam akan tetapi takut-takut boleh tercedera pijak apa-apa yang meluka.

Bila mana objek dunia, tidak haruslah kita terlalu obses. Tapi mungkin juga aku obses dengan kasut. Sedikit. Dan mungkin sebab itu lahirnya karya aku Tukang Kasut Jalan Rogayah yang mengetengahkan tema obsesi pada dunia membawa derita.



p/s: Ekoran kes kehilangan Crocs aku buat kali kedua, aku dengan ini akan lebih berhati-hati apabila pergi ke masjid. Skeptikalkah aku? Ah, Amir Muhammad dah pernah sebut dalam filem pendeknya "Friday". Ada juga di YouTube filem pendek "Capal" pasal perkara yang sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan