Ahad, Ogos 22, 2010

PRA 3 - Prak Pranda

Sewaktu tadika dulu
aku suka lukis kapal dan warna guna pensel warna atau krayon
itu pun aku tiru kawan aku bernama Pecel (Faisal)
dia memang tangan melukis sampai besar
aku pun boleh melukis juga ikut bakat melukis yang turun daripada mak aku
tapi sampai sekarang aku rasa aku tak pandai sangat melukis
aku lebih suka mewarna

Sewaktu sekolah rendah pula
aku suka pelajaran muzik
setiap ujian bertulis aku dapat 100%
dan sewaktu praktikal pula aku tidak hadapi masalah main alat muzik
dan aku pernah buat persembahan semasa darjah lima di hadapan sebuah dewan

Sewaktu percubaan UPSR
aku telah gagal dalam mata pelajaran Sains
sebab aku tak suka lantas tak tahu menjawab hipotesis, inferens dan sebagainya

Semua ini walaupun perkara kecil
tetapi bagi aku, bila dah besar ni baru aku sedar
bahawa sudah ada sisi-sisi seni dalam diri aku sejak kecil

Walaupun jiwa aku kini porak peranda sains seni
jiwa memberontak mahu berseni
tetapi hati kata perlu bekerja jadi engineer untuk dapatkan wang sara hidup sebab itu kelayakan degree

Jadi buat masa sekarang aku masih dalam fasa sesuaikan diri
kerana jiwa dan hati porak peranda sains dan seni
mungkin bila aku sudah stabil nanti
aku akan jadi engineer dan dalam masa yang sama aku dapat berseni

Dan ya
memang aku sedang dilanda isu 'terperangkap dalam gaung ini'

Dan ya
terima kasih pencuri Crocs asli aku yang kedua yang baru saja hilang hari ini
di tempat biasa, di masjid
aku sudah biasa dan tak hairan
kerana aku sedang berada di Malaysia, negara pelbagai kaum
mungkin yang curi Crocs aku tu bukan orang Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan