Rabu, Ogos 18, 2010

PRA 2 - Pratu, Ratu Kutu Dalam Sepatu

Puisi Aluan

Sepatu pada kaki
Rambut pada kepala
Kutu di celah jari kaki
Kematu pada kulit kepala

Kaki pakai sepatu
Kutu diam di situ
Kematu menggatal
Kutu mengeras

Hanya kutu satu di situ
Diam di situ jadi ratu
Ratu Pratu si Ratu Kutu
biak kutu-kutu pada kaki dalam sepatu bersarang

Kaki penuh kutu-kutu
Kulit kepala makin kematu
Bukan salah sepatu
Bukan salah Ratu Kutu
Salahkan 'Aku' (salahkan diri sendiri)


Cerita Pasal Nilai

Lain rasanya bila pergi kompleks membeli-belah untuk beli barang-barang kahwin berbanding pergi untuk jalan-jalan tengok wayang. Lain dari segi matlamat dan hala tuju. Jika sebelum ini pergi jalan-jalan hanya untuk bersuka ria menghabiskan wang ringgit, kali ini menghabiskan duit secara berobjektif dan subjektifnya, sudah pasti nilai dalam dan pada barang-barang hantaran tu, sebelum dan selepas pernikahan nanti.

Ada orang mungkin lihat barang hantaran sebagai sesuatu yang tidak penting dan ada yang melihatnya sebagai satu kemestian. Itu semua bergantung kepada individu itu sendiri. Jika kita memberi dan melihat nilai yang positif, positiflah ia. Inilah yang aku maksudkan tentang nilai dalam dan pada barang hantaran itu. Mahal atau murah harga barang hantaran itu, jika nilai dalam dan pada barang-barang itu tidak dilihat sebagai positif oleh pembeli, tiada guna juga. Hanya mahal dan berharga dalam nilai mata wang, tetapi nilai subjektifnya tiada.

Dari dulu aku memang selalu sebut pasal nilai sesuatu itu. Sebab akronim N pada nama aku pun adalah Nilai.

Begitu juga nilai seseorang itu menyertai TTS.



Cerita Pasal HelHal.

Aku terpanggil untuk bercerita tentang HelHal sebab nilai yang ada padanya.

Mula dikenali sejak dia bersembang di atas talian melalui kotak chat di blog TTS dengan nama samaran Pemerhati Penang, HelHal yang pada awalnya segan-segan untuk masuk TTS telah pun berjaya masuk TTS pada semester terakhirnya di UTP. Seperti kebiasaaan, show sulungnya adalah Asylum.

Walaupun dia tidak dapat menimba pengalaman yang banyak jika dibandingkan dengan ahli TTS yang lain, namun kesungguhan dan minat yang mendalam yang ada padanya amat mengagumkan aku. Ini dibuktikan lagi apabila dia menerima tawaran berlakon menggantikan watak Hang Lekir dalam produksi THJ-KL yang lalu.

Bagi aku, nilai sebenar dalam teater bukanlah bakat atau sebagus mana lakonan kita, tetapi setinggi mana kesungguhan kita dan sedalam mana minat dan passion kita dan sejauh mana kita mampu menghargai seni itu sendiri.

Alumni TTS yang juga perintis TTS, iaitu Syafiee Ali (Ee) pernah berkata pada aku semasa berborak melalui Yahoo! Messenger, yang bakat adalah perkara nombor dua, yang penting komitmen dan kesungguhan.

Kesungguhan itu bukan melalui kata-kata semata. Tetapi perlu dibuktikan melalui hasil kerja teater kita, dan tidak ada alasan-alasan apabila bekerja.

Memang ada benarnya kata-kata dan pesanan orang tua, walaupun lapok, kolot, ketinggalan zaman, tidak moden, tradisional dan konvensional dan kadang-kala menyusahkan dan tidak disukai oleh orang muda, tetapi orang-orang tua lebih berpengalaman dan lebih dulu dan banyak makan garam, gula, cuka, hempedu dan PARACETEMOL.

Kalau ada orang tanya aku siapa TTSian of The Year 2010, aku akan pilih HelHal. Ha ha ha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan