Ahad, September 28, 2008

Bila Ironik Memang Ironik

Kalau dalam suatu filem, suatu cerita, aku suka plot yang ada twist, dan yang ironik kesudahannya.
Jalan cerita yang kita sangka yang ini tapi yang itu pula jadinya.

Aku pulang ke kampung halaman tidak seperti yang dirancang.
Aku pulang lebih awal. Tetapi aku sampai seperti yang dirancang.
Pit stop aku pun tidak seperti yang dirancang. Tetapi aku tetap melaksanakan apa yang dirancang.

Semua ada hikmah.
Peristiwa-peristiwa lama pun ada kait hikmah.
Hidup memang hikmah.

Bila aku jejak kaki ke Plaza Rakyat yang tak siap-siap, well, Puduraya yang.. never mind.
Aku panik di dalam plaza.
Aku bergegas-gegas-gegas-lagi ke Terminal Bas ke Selatan pada hari itu.
Tak guna betul. Nasib baik aku sampai Puduraya awal sedikit.
Timing aku pun ngam-ngam-ho.
Tak pasal-pasal aku naik LRT balik ke Bukit Jalil.
Tak guna. Aku tak tahu.
Tak patut. Tak patut. Tak patut.
Tapi aku sempat lagi main SMS.
Terima kasih U.O.X
Kadar 0.5sen/SMS cukup mengujakan.

Bas ke Batu Pahat petang itu tak penuh.
Aku hairan tak serba salah.
Aku rasa ada orang tak tahu jugak.
Dan sudah terlambat untuk mengetahui.
Memang tak guna.
Dan tak patut.

Cerita bas lagi.
Aku cerita supaya orang yang tak naik bas reti bersyukur sebab tak naik bas.

Bila mula sudah ironik.
Akhir jadi ironik.

Tengah-tengah pun ironik.

Hari ini hari ironik.

Ironik kait hikmah.



Peristiwa 26-27/08/08

1 ulasan:

  1. aku da tahu lama... Tapi aku pun ke PUDU gak ntok pastikan sumernya real..
    yang pastinya, baik kat pudu and bkt jalil memang same2 serabot!

    BalasPadam