Jumaat, Februari 01, 2008

Suara Perdana - Entri 6: Erti Hidup

Baiklah. Tajuk kali ini sama dengan tajuk lagu Dayang Nurfaizah berjudul "Erti Hidup" yang mana lagu ini juga menjadi lagu tema untuk Modul Nilai dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Setiap manusia unik.
Dan sudah pasti jalan kehidupannya juga unik.
Memang ada yang sama dari segi 'cerita' hidup secara amnya.
Tetapi saya tetap berpendapat, setiap orang punya kisah hidupnya tersendiri.
Dan kita tidak tahu kisah hidup orang lain selain tuan punya badan dan Tuhan Pencipta Alam.
Jika ia diceritakan pun pada orang sekitarnya, sudah pasti perasaan yang dialami oleh orang sekeliling tidak sama seperti orang yang betul-betul mengalami sesuatu perkara.

Berkongsi hidup adalah perkara paling bahagia dalam hidup sepanjang hayat di dunia.
Susah senang dirasai bersama sehingga akhir hayat.

Hubungan antara manusia sememangnya perlu dijaga.
Dalam masa yang sama juga manusia seharusnya menjaga juga kepentingan peribadi, asalkan tidak memberi efek pada orang lain.

Saya telah memerhati dua kisah kehidupan dari jantina manusia feminin.
Dan saya telah pun memberi ruang pada otak saya untuk memikirkan tentang kehidupan mereka berdua berdasarkan pengalaman saya berhubungan dengan mereka dalam suatu jangka masa yang tidak berapa jauh jaraknya.
Saya tidak berhak memberi komen atau masuk campur hal orang, tetapi saya berhak memberi pendapat dan pandangan saya sebagai individu.
Saya memikirkannya dari pelbagai sudut termasuk agama, sosial, gaya hidup, dan efek terhadap orang sekitar dan saya sendiri.

Mereka punya asas agama yang kuat dari usia muda lagi.
Namun perjalanan hidup mereka berbeza.

Yang pertama, hidupnya sentiasa diduga sebagai ujian kesabaran dari Tuhan.
Jelasnya, dugaan itu datang dari orang-orang sekitar yang berperasaan hasad dengki, cemburu iri hati, tidak puas hati dan benci kerana tidak memperoleh apa yang begitu diidam-idamkan.
Akhirnya, orang yang tidak bersalah menjadi mangsa kepada 'kejahatan' mereka yang tidak berperikemanusiaan.
Seorang lelaki yang tewas kepada harta, pangkat dan wanita sudah tentu gelap mata hatinya, dek hasutan syaitan laknatullah yang mendorong sifat hitamnya memudaratkan mereka yang tidak bersalah.
Dan mereka yang tidak bersalah itu adalah mereka yang teristimewa dalam hidup saya.

Yang kedua pula, hidupnya kurang ranjau, kurang onak duri, kurang rintangan jika dibandingkan dengan yang pertama.
Kasih sayang daripada ibu ayah dan ahli keluarga lain cukup dan bahagia.
Tidak ada apa isu yang besar atau agenda yang utama yang menduga dengan hebat.
Hanya perkara-perkara kecil yang sekejap sahaja reda.
Sekejap saja selesai.
Malah hanya melibatkan komuniti kecil.

Mungkin saya tidak tahu dengan begitu mendalam.
Tetapi saya tahu apa yang saya lalui di kedua-dua jalanan itu.

Oh, masalah keluarga.
Oh, hilangnya kasih sayang ayah.
Oh, ke mana terbangnya kepercayaan?
Oh, ke mana lesapnya kejujuran? Kesetiaan? Janji-janji manis menuju era perkahwinan?
Oh, ibu mertuaku.
Oh, kau memang seorang insan yang tabah dan sabar. Walaupun aku baru mengenalimu, tetapi aku dapat menghayati perasaan itu. Sama sahaja dengan ibundaku. Ibu mertuaku juga ibuku. Panggil sahaja ibu. Emak, mak. Ni mak saya. Ni mak aku.

Oh, sahabatku.
Oh, tidak pernah ku lupa akan sahabat.
Oh, tidak ku lupa akan sempurnanya bulatan.
Oh, aku lelaki. Aku memang lelaki. Semua lelaki sama? Memang semua lelaki sama. Kerana semua lelaki itu lelaki.
Oh, wanita.
Oh, perempuan.
Oh, wanita solehah.
Oh, perempuan baik.
Oh, isteri solehah.
Oh, dilema.
Oh, restu.
Oh, cahaya.
Oh, hidayah.
Oh, keluarga bahagia.
Oh, permata ayah bonda.
Oh, permata yang hilang.
Oh, kufu.
Oh, sekufu.
Ya, kami sekufu semua aspek.
Kerana itu pentinglah mengenali pasangan anda.

Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan