Jumaat, Februari 29, 2008

Suara Perdana - 10: Remediku

rem·e·dy /ˈrɛmɪdi/ Show Spelled Pronunciation[rem-i-dee]

–noun
1. something that cures or relieves a disease or bodily disorder; a healing medicine, application, or treatment.
2. something that corrects or removes an evil of any kind.
3. Law. legal redress; the legal means of enforcing a right or redressing a wrong.
4. Coining. a certain allowance at the mint for deviation from the standard weight and fineness of coins; tolerance.
–verb (used with object)
5. to cure, relieve, or heal.
6. to restore to the natural or proper condition; put right: to remedy a matter.
7. to counteract or remove: to remedy an evil.

These definitions are taken from Dictionary.com



Photo by Half inc.



Biru langit.
Putih awan gemawan mengulit kebiruan.
Sungguh dingin.
Lebih sejuk lagi dengan tiupan angin.
Tertegaknya aku di atas batu dunia.
Oh dunia begitu penuh dengan warna.
Oh dunia memang dicipta untuk makhluknya.

Hijau mergastua.
Teringat saya pada lagu Hijau.
Lagu itu memang nostalgia buat saya.
Iaitu bila ia telah terpahat, terukir di atas hati.
Atas hati atau dalam ingatan?
Bila dengar saja Hijau, saya terbawa ke masa lampau.
Sesungguhnya Hijau itu remediku dahulu.

Tapi itu dulu.
Sekarang remediku sudah bertambah.
Sudah makin banyak.
Begitu banyak.
Tetapi hanya satu remediku begitu mendinginkan.
Sesungguhnya Biru itu remediku satu.



Remedi #3 : Pentas



Remedi #1 : Kasih Sayang Manusia



Remedi #1 : Rumahku Surgaku, Ibu dan Ayahku




Rinduku padaMu,
rinduku padamu,
rinduku pada pentas,
rinduku pada kampung halamanku,
rinduku pada rumahku surgaku,
rinduku pada ibu dan ayahku...

Kembalikan aku ke kampung halamanku.

Akanku dapatkan kedua-dua Remedi #1 itu pada kepulangan aku 7 Mac dan 8 Mac nanti.

Salam Remedi buat semua manusia!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan