Rabu, Jun 08, 2011

Nota Penerbit, Pengurus Produksi dan Pengarah - Teater Kompilasi Qum: Kebangkitan (Mimos)


Dah lama aku tak catatkan sesuatu di sini. Selain sibuk dengan kerja di pejabat (jangan percaya) aku juga sibuk dengan persediaan show yang akan bermula Jumaat ini (yang ini betul). Walaupun sesi latihan tidaklah banyak, hanya setiap hujung minggu selama lebih kurang 6 minggu, tetapi aku tidak perlu risau kerana aku percaya pada kemampuan pelakon-pelakon aku. Semuanya sudah berpengalaman, dan semuanya sudah profesional dalam memegang tanggungjawab sebagai pelakon.

Aku masih tetap membawa karya Nasi Lemak 10 Sen aku yang telah banyak kali dipentaskan, tetapi kali ini tampil dengan pelbagai perubahan. Barisan pelakon aku adalah Din (Pengemis), Nik (Orang Kaya), Nisa (Kak Zee), Khairil (Pengemis 2), Hissam (Pelancong/Korus) dan Zizi (Pelancong/Korus). Suka untuk aku kongsi pendapat dan pandangan aku tentang para pelakon aku ini. Din seorang pelakon yang senang dibentuk kerana kebolehannya menutur dialog dengan intonasi yang bagus dan pelbagai serta tepat dengan mood. Nik pula walaupun dilihat sebagai typecast yang selalu membawa watak antagonis, tetapi dia seorang pelakon yang suka dengan watak yang diberikan padanya dan berusaha bersungguh-sungguh untuk membawa watak itu dengan terbaik dan dia juga ada disiplin pentas. Nisa pula seperti biasa, membawa dirinya sendiri ke dalam watak yang diberikan dan menjadikan watak itu seperti dirinya sendiri. Maksudnya watak Kak Zee itu jadi Nisa. Nisa perlu diberikan watak yang sesuai dengan dirinya sendiri, dan aku harap, watak Kak Zee itu memang sesuai dengan dirinya sendiri. Ha ha ha. Khairil pula seperti biasa, versatile dan boleh membawa apa-apa watak dengan baik. Din, Khairil, Nik dan Nisa semuanya terbuka untuk berkongsi idea dan pendapat mereka dengan aku dan aku juga senang untuk menerima kebanyakan idea mereka. Zizi pula seorang lagi pelakon yang bagus pada tahapnya yang tersendiri, tetapi untuk show Nasi Lemak 10 Sen ini, peranannya kecil dan sudah pasti, akan ada peluang untuk Zizi memegang peranan yang besar satu hari nanti. Hissam pula walaupun masih muda, tetapi kesungguhan yang telah ditunjukkan itu memang perlu dikagumi. Barisan pelakon aku ini semuanya bagus-bagus. Setiap seorang mempunyai kelebihan tersendiri dan aku harap, mereka akan berjaya mementaskan teater yang bagus nanti.

Oh, tidak lupa juga pada Production Assistant (P.A.) aku iaitu Am, yang telah banyak berjasa dalam membantu aku merealisasikan projek pementasan teater kali ini. Dia adalah P.A. terbaik yang pernah bekerja bersama dengan aku dan minta-minta dia akan dapat jadi P.A. aku lagi pada masa hadapan.

Show Nasi Lemak 10 Sen kali ini dipaparkan secara eksperimental. Jadi mungkin ada elemen yang gagal dan ada yang berjaya. Lumrah sebuah eksperimen begitulah. Nasi Lemak 10 Sen kali ini juga ditampilkan dalam watak manusia, bukannya binatang seperti yang telah diarahkan oleh Pacel pada suatu masa yang lalu. Selain itu, ada juga show monolog Pondok Tok Ayah, karya Dr.Shark yang telah dipentaskan di UTP dan ini merupakan pementasan kali pertama di Kuala Lumpur. Aku pun belum pernah tonton show monolog ini. Monolog ini akan dilakonkan oleh Anwar, seorang pelakon veteran yang berpengalaman dan diarahkan oleh Aini, seorang pelakon dan pengarah yang profesional. Selain itu juga, akan ada sebuah show mime selama 30 minit, versi singkat cerita Ash In The Ashes yang telah dipentaskan di Taman Budaya KL pada Mac yang lalu. Dilakonkan oleh Ash dan Acab, selama setengah jam, pelakon tidak akan mengeluarkan sepatah perkataan atau bunyi sekalipun, sebaliknya penonton yang akan mengeluarkan bunyi seperti gelak, teruja dan sebagainya.

Aku sengaja membawa tiga buah cerita sekaligus dalam satu sesi persembahan kerana aku mahu lebih ramai sedikit pelakon yang terlibat, jadi kebarangkalian penonton yang dijangka akan hadir juga lebih tinggi. Berdasarkan pengalaman aku sendiri juga, penonton akan datang apabila kawan mereka ada berlakon, dan jika pelakon yang aku pilih itu memang ramai kawan, semakin ramailah penonton yang akan hadir. Satu lagi bukti berdasarkan pengalaman aku sendiri juga, sewaktu Bangsawan Tuah Hang Jebat tempoh hari, jumlah tenaga produksi seramai 80 orang, dan ada macam-macam elemen persembahan, jadi memang masuk dek akal apabila pementasan itu pecah panggung dan memuatkan lebih kurang 700 orang penonton pada dua malam, tidak termasuk penonton yang kecewa kerana tiket sudah habis. Itu sahaja strategi bagi penggiat teater yang sukar memperoleh sumber kewangan dan bajet yang besar untuk mempromosikan teater mereka: buat show yang melibatkan ramai orang, pilih pelakon yang ramai kawan dan berpengaruh, insyaAllah, ramailah yang akan hadir menonton teater itu.

Satu lagi bukti berdasarkan pengalaman sendiri, show pertama terbitan TQA iaitu Ash In The Ashes tempoh hari tidak mendapat kunjungan ramai penonton kerana pelakon hanya 3 orang dan krew produksi hanya beberapa orang dan semuanya jenis tak ramai kawan yang suka tengok teater! HAHAHAHA!

Harga tiket aku tetapkan RM10 seorang, memikirkan tempat persembahan yang bukannya pentas auditorium tetapi sebuah black box. Lagipun kalau aku letak harga tiket tinggi, mesti tak ramai orang yang sudi nak datang tengok. Dan bagi sesiapa orang dewasa yang ada dan ingin membawa kanak-kanak kecil yang belum bersekolah atau 6 tahun dan ke bawah, harga tiket masuk adalah sebanyak RM5 sahaja. Semoga apa yang anda semua bayar untuk menonton teater ini berbaloi dengan apa yang anda tonton.

Apa pun, aku doakan agar perjalanan show ini lancar dan ucapkan terima kasih kepada semua yang telah bekerjasama dengan aku. Sedikit terkilan kerana tidak dapat bersama-sama pada hari pementasan kerana perlu menghadiri majlis perkahwinan di Batu Pahat.


Penerbit, Pengurus Produksi, Pengarah
Akin Muhammad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan