Selasa, Mei 17, 2011

PRA 50 - Angan-angan (Bukan) Hanya Angan-angan


Alhamdulillah kegiatan The Qum Actors buat masa sekarang baik-baik sahaja. Sekarang masih dalam fasa mengukuhkan tapak di Kuala Lumpur. Seperti lumrah perjalanan sebuah empayar, bermula daripada pembinaan, kemudian pembangunan, kemudian era kegemilangan dan akhirnya era kejatuhan. Dan dari era kejatuhan itu muncul generasi baru yang akan mengulangi semula kitaran perjalanan itu.

Sekarang ini kami sedang menjalani latihan bagi produksi teater kami yang kedua iaitu Qum: Kebangkitan (Mimos). Tajuk projek ini aku tetapkan sejajar dengan misi kami untuk memperkenalkan dan memperluaskan lagi seni lakonan mime ini. Bukan populariti yang dikejar, tetapi matlamat kami adalah untuk lebih ramai lagi khalayak yang mengenali seni mime yang sebenar ini, bukannya setakat tahu miming Teacher Shida ataupun silent comedy Jambu Maharaja Lawak.

Alhamdulillah The Qum Actors telah diberi peluang untuk menonjolkan sedikit persembahan mime di dalam rancangan Salih Yacob Show - I Follow yang akan ditayangkan di kaca TV di dalam siaran Astro Warna. Diharap dengan adanya peluang ini, lebih ramai orang ramai yang mengenali seni mime ini walaupun ianya bukannya sesuatu yang baru, tetapi ia jarang dilihat di Malaysia ini khususnya dan penggiatnya juga tidak seramai penggiat teater kontemporari yang lain.

Berbalik kepada tajuk asal entri ini, suka untuk aku berkongsi angan-angan yang ada dalam fikiran aku tentang masa depan dan hala tuju The Qum Actors. Aku berpendapat, bahawa The Qum Actors perlu ada perancangan jangka masa pendek, sederhana dan panjang di dalam kegiatan produksinya. Tetapi seperti biasa, perancangan manusia tertakluk kepada ketentuan Allah Yang Maha Besar. Kita hanya merancang dan berusaha, semoga usaha kita nanti diberkati dan diredhai Allah.

Antara angan-angan aku dalam The Qum Actors:

  1. Menerbitkan produksi teater di semua panggung dan auditorium yang wujud di Kuala Lumpur, dari Taman Budaya KL (sudah ditakluki), ke Stor Teater DBP (sedang menakluki), ke Auditorium DBKL (akan datang), ke Annexe Gallery (sudah ditakluki), ke Panggung Bandaraya DBKL, Amfiteater MATIC, Mini Auditorium MATIC, Auditorium TAR MATIC, MAP Solaris (sudah ditempah tetapi menunggu duit sewa cukup), ke Auditorium DBP, ke mana-mana lagi auditorium yang ada dan sehinggalah, ke Lambang Sari, Istana Budaya dan akhirnya ke Panggung Sari, Istana Budaya.
  2. Menerbitkan produksi teater di luar kawasan Kuala Lumpur, dimulai dengan kawasan Shah Alam, Putrajaya, dan kawasan-kawasan yang mempunya khalayak penggemar teater yang berpotensi tinggi.
  3. Menerbitkan produksi teater di luar negara, dimulai dengan Singapura, Indonesia, Brunei dan yang berhampiran.
  4. Menerbitkan program rancangan TV yang berdasarkan lakonan mime.
  5. Menguruskan dan mengadakan bengkel-bengkel berasaskan teater kepada murid-murid sekolah dan juga untuk orang dewasa.
  6. Memiliki ruang pejabat sendiri yang boleh juga dijadikan studio atau black box. Akan ada juga beberapa pekerja tetap pejabat di bahagian pengurusan.
  7. (dan macam-macam lagi yang akan difikirkan)


Ini semua angan-angan yang bukan hanya sekadar angan-angan kosong. Mungkin aku akan sempat dan berjaya mencapai sekurang-kurangnya satu daripada senarai angan-angan di atas. Jika tidak sempat pun, aku harap akan ada penerus angan-angan ini nanti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan