Ahad, Jun 19, 2011

Tidak Perlu Ikut Imej Klise

Selesai sudah show kedua terbitan The Qum Actors, Qum: Kebangkitan (Mimos). Terima kasih dan penghargaan kepada pihak Dewan Bahasa dan Pustaka di atas kerjasama rasmi dan memberi peluang kepada kami untuk membuat persembahan di Stor Teater. Terima kasih kepada semua tenaga kerja produksi kali ini yang telah bertungkus lumus bekerja bagi memastikan perjalanan produksi berjalan dengan lancar.

Secara keseluruhannya, produksi ini berjaya mencapai sebahagian kecil daripada misi besar kami iaitu ingin meluaskan pengaruh dan penerimaan seni lakonan mime di samping ingin membuktikan bahawa seni adalah untuk semua, bukan untuk mereka yang hanya mempelajari seni tetapi tetap boleh dilakukan dan dinikmati oleh masyarakat daripada pelbagai latar belakang. Seni seharusnya tidak dinampakkan sebagai sesuatu yang sukar difahami atau sesuatu yang membosankan. Seni perlu ada dalam setiap diri seorang manusia tidak kira siapa atau apa jenis manusia sekalipun.

Produksi kami kali ini mendapat kunjungan lebih kurang 50 orang penonton berbayar (tidak termasuk penonton tidak berbayar) selama 4 sesi persembahan yang kami adakan dengan purata seramai 12-13 orang pada setiap sesi persembahan. Kami bersyukur dengan peningkatan yang telah ditunjukkan jika dibandingkan dengan produksi pertama kami pada Mac yang lalu yang hanya mendapat kunjungan seramai 23 orang penonton berbayar selama 2 sesi persembahan.

Dari segi kutipan, kami berjaya menampung 80% daripada jumlah kos keseluruhan produksi ini. Walaupun kerugian, kami tetap berasa gembira kerana mendapat maklum balas tentang persembahan kami daripada penonton yang hadir. Sememangnya kami masih baru dalam bidang ini dan sudah pasti banyak lagi yang perlu kami perbaiki dan pelajari. Oleh sebab itu sebarang komen dan kritik amat kami hargai sebagai penanda aras tahap kualiti pementasan kami.

Terima kasih kepada semua yang sudi hadir menonton. Produksi Qum: Kebangkitan (Mimos) ini kemungkinan besar adalah produksi penuh kami yang terakhir bagi tahun 2011 ini. Kami merancang untuk mengukuhkan terlebih dahulu kedudukan kewangan kami dengan menerima jemputan daripada pihak luar untuk membuat persembahan berbayar (jika ada yang sudi). InsyaAllah, kami akan tampil dengan projek yang lebih baharu dan segar dari segi idea dan konsep pada tahun hadapan.

Secara peribadi pula, aku suka bekerja dalam produksi kali ini. Pihak DBP sangat membantu dan memberi kerjasama yang baik. Ahli-ahli produksi juga telah memberikan kerjasama yang baik. Tiada perangai kebudak-budakan atau kerenah yang remeh-temeh daripada ahli produksi. Semuanya telah matang dalam memainkan peranan dan memikul tanggungjawab masing-masing. Untuk attitude itu, aku ucapkan tahniah kepada semua ahli produksi.

Kepada rakan-rakan teater aku yang tidak dapat berpeluang untuk turut sama terlibat dalam produksi kali ini, jangan khuatir. Akan banyak lagi peluang yang ada pada masa akan datang. Ini kerana aku menjangkakan masa depan yang cerah dan peluang yang luas dalam The Qum Actors. Terkini, The Qum Actors baru sahaja mendapat peluang untuk mempertunjukkan persembahan mime sewaktu acara Shell Eco-Marathon Asia 2011 yang akan berlangsung pada 6 Julai 2011 nanti bertempat di Litar Antarabangsa Sepang. Alhamdulillah, semakin banyak pihak yang berminat dengan persembahan mime kami ini.

Walaupun aku menyatakan bahawa produksi Qum: Kebangkitan adalah produksi terakhir kami dalam tahun ini, namun aku sedang memikirkan untuk mempersembahkan sesuatu yang lebih bermanfaat dan lebih Islamik dalam bulan Ramadan ataupun Syawal nanti. Dan sudah tentu, seperti biasa, akan ada show hujung tahun. Kemungkinan besar semuanya akan dilakukan secara percuma.

Aku mungkin akan berhenti bergiat dalam bidang teater bila-bila masa sahaja. Kemungkinan itu ada. Tetapi kemungkinan besar, sudah tentu aku tak akan berhenti bergiat dalam teater. Dah genap setahun juga aku tidak berlakon atas pentas. Kali terakhir adalah pada tahun lepas 15-16 Jun 2010 sewaktu teater Tuah Hang Jebat di KL. Rasanya akan terus tidak berlakon. Ingin menumpukan perhatian dalam kerjaya kejuruteraan aku sehingga aku menjadi Manager dalam bidang Flow Assurance ataupun Process Engineering. Dan bila dah bekeluarga juga nanti aku mahu memimpin seluruh ahli keluarga aku ke arah hidup yang baik dan berjaya. Dan sudah tentu, berjaya itu subjektif kepada dunia dan Akhirat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan