Ahad, Jun 26, 2011

Setahun Rasmi Bersama The Qum Actors

Catatan kali ini sedikit peribadi. Dan bercampur baur.

Walaupun The Qum Actors (TQA) sudah ditubuhkan sejak Mac 2009, tetapi TQA hanya mula aktif mulai Oktober 2010 melalui undangan pihak lain, dan baru berupaya menerbitkan produksi sendiri mulai tahun 2011 ini. Berikut adalah show yang telah TQA terlibat:

2009
Miao Miao Sang Arnab, FTKL 2009, Julai 2009
Miao Miao Sang Arnab, The Shark Attack Theatre Tour 2009, Oktober 2009

2010
Nasi Lemak 10 Sen, Pre-Show Bangsawan Tuah Hang Jebat, April 2010
Jiwa Merdeka, L.I.F & Mar-Day, Teater Anugerah Merdeka, Mei 2010
Nasi Lemak 10 Sen, Pre-Show Teater Tuah Hang Jebat, Jun 2010
Aerosoul, Pre-Show, TTS Bundle Show, Oktober 2010
Mime Ash, Lorong Seni Putrajaya, Oktober 2010
Mime Ash, Buy Nothing Day @ MAP, November 2010
Mime Ash, Pekan Frinjan Edisi 15, November 2010
Mime Ash, 1st Malaysian-African Art Tourism, December 2010
Mime In Action + Nasi Lemak 10 Sen Playreading, Art For Grabs X-Mas, December 2010
Mime In Action + Nasi Lemak 10 Sen Playreading, Rantai Art Festival GRAVITY, December 2010

2011
Ash In The Ashes (Promo), theplatform@klpac, Mac 2011
Ash In The Ashes - The Mime Show, Mac 2011 [Produksi pertama terbitan rasmi dan kendalian sendiri]
Qum: Kebangkitan (Mimos) Promo, Pekan Frinjan 21, Jun 2011
Qum: Kebangkitan (Mimos), Jun 2011 [Produksi kedua terbitan rasmi dan kendalian sendiri]


Apa yang aku boleh katakan, sepanjang setahun aku berada dan bekerja dalam The Qum Actors, aku berpeluang merasai cabaran dan halangan yang menguji mental dan fizikal aku. Cabaran utama yang perlu dihadapi oleh TQA (rasanya aku pernah tulis sedikit dulu):

Kekangan Masa
Lepasan TTS juga adalah lepasan UTP dan kebanyakannya ditawarkan peluang pekerjaan dalam industri minyak dan gas yang sangat bertentangan dengan bidang seni teater. Pekerjaan tetap itu menuntut masa setiap hari Isnin hingga Jumaat dari pukul 8 pagi hingga 5 petang. Walaupun selepas bekerja ada sahaja masa untuk bergiat dalam teater (lebih-lebih lagi Sabtu dan Ahad) tetapi itu bergantung kepada tahap kecekalan dan kemahuan individu. Kebiasaannya, akan berasa letih dan penat dan hanya berehat sahaja di rumah pada waktu malam.

Kekangan Sumber Kewangan
Ini masalah klise dan aku tak nak ulas lanjut. Yang penting, salah satu strategi perancangan aku untuk TQA akan datang adalah untuk bekerja keras mendapatkan penajaan daripada pelbagai pihak.

Kekangan Tenaga Kerja (Pengurusan)
Buat masa sekarang memang TQA tak ada ramai ahli aktif yang tetap yang mahir dalam pengurusan produksi (ramai graduan TTS tetapi tidak semua masih berminat hendak teruskan aktiviti teater lebih-lebih lagi pengurusan produksi). Tapi masalah ini akan dapat diatasi pada masa akan datang dengan bertambahnya bilangan graduan dan alumni TTS dari UTP (itupun kalau ada yang mahir dalam pengurusan produksi). Masalah ini juga akan dapat diatasi nanti dengan menggunakan tenaga kerja dari mereka yang bukan ahli TTS/TQA (rasanya ramai yang minat nak berlakon sahaja, tidak ramai yang minat hendak mengurus produksi).


Jika ketiga-tiga cabaran utama ini dapat diatasi, insyaAllah, TQA akan terus bergerak dan melangkah maju setapak demi setapak. Aku yakin dan percaya bahawa untuk berjaya bukan melalui jalan mudah. Ini juga klise, dan aku tak nak ulas lanjut.

Apa-apa kegiatan seni teater, aku lebih utamakan kepentingan kumpulan, bukan kepentingan diri aku sendiri (rasanya aku pernah tulis juga suatu masa dahulu). Sepanjang semua projek The Qum Actors sebelum ini, aku tak pernah dapat satu sen pun (walaupun aku berhak dan aku pasti akan tuntut hak aku bila-bila masa sahaja nanti), dan aku tak kisah (buat masa sekarang lah). Sebab aku buat untuk kepentingan kumpulan, bukan untuk kepentingan diri sendiri (kalau untuk kepentingan sendiri pun tak jadi masalah, boleh bergerak secara solo dan sessionist, mana-mana yang kita mahu).

Penat.

Satu perkataan yang cukup sesuai untuk diri aku buat masa sekarang. Motivasi aku untuk terus berusaha menggerakkan TQA sekejap turun, sekejap naik. Projek di tempat kerja juga tengah ligat berjalan sekarang ini. Dua projek sekaligus. Dah lama tak menulis puisi. Dah lama tak menulis skrip. Dah makin jarang tengok teater. Hari perkahwinan pula semakin lama semakin hampir. Ilmu agama di dada tak cukup mantap lagi nak jadi suami mithali. Sakit kaki tetap tak pulih-pulih.

Aku malas. Malas hendak melayan kerenah atau perangai kebudak-budakan orang lain. Perangai yang tak matang. Berkata-kata memang mudah untuk nampak matang dan bijak. Tetapi yang membuktikan kematangan sebenar adalah tingkah laku. Bila aku sudah mula malas hendak melayan orang yang berperangai remeh-temeh, aku ambil jalan mudah. Abaikan dan tumpukan perhatian pada orang-orang yang lebih berfaedah untuk dilayan.

Aku hanya tersenyum, dan berdiam, dan mengabaikannya, apabila;

Seseorang itu berkata-kata tentang kesalahan yang kita buat.
Tetapi sekarang dia melakukan sendiri kesalahan itu.
Dan cuba mencari alasan dan kata-kata yang baik untuk menutup malu.

Aku hanya tersenyum, dan berdiam diri, dan mengabaikannya.

Kerana itu lebih baik.

Bukankah bersederhana dalam tutur kata dan tingkah laku itu lebih baik?

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, memang buruk padahnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan