Jumaat, Mac 25, 2011

PRA 39 - Teater Untuk Semua

Show Nasi Lemak 10 Sen di UTP sempena Jerit! 9 dan 10 April ini tak jadi. Ditangguhkan. Sebab utamanya komitmen yang sederhana serta persediaan yang masih lemah dan perlahan. Aku setuju. Tapi ada juga sebahagian daripada aku yang kurang bersetuju. Sebahagian itu ego yang yakin menggunung tinggi. Namun majoriti telah bersuara.

Tanpa berfikir panjang, aku terus usahakan untuk mementaskan juga teater ini. Sebenarnya banyak peluang  yang ada untuk buat teater, cuma hendak atau tidak, berani atau tidak untuk memanfaatkan peluang yang ada itu. Bagi diri aku, kalau nak buat, buat betul-betul. Pastikan benda yang kau nak buat tu dibuat. Berjaya atau tidak itu perkara nombor dua. Yang penting, kau kena buat apa yang kau cakap kau nak buat. Sebab itu aku tak mahu batalkan show Nasi Lemak 10 Sen tu, sebaliknya menangguhkannya.

Dan semalam aku dah hantar dua kertas kerja cadangan produksi teater. Maklumatnya aku ingin rahsiakan terlebih dahulu sehingga cadangan itu lulus. Lepas ini pula aku hendak sediakan dua lagi kertas kerja untuk produksi yang lain. Projek rahsia.

Dalam masa yang sama juga aku sedang siapkan dokumen pelan pemasaran untuk memohon apa-apa sumbangan atau tajaan daripada mana-mana pihak. Untuk ini aku perlu ambil lebih masa. Terima kasih pada Fauzan kerana menolong dengan memberi sedikit nasihat dan tunjuk ajar serta cadangan. Walaupun sepatutnya dia yang kena buat pelan pemasaran tu! Ha!

Berlakon teater memang syok. Pancaran lampu profil atau sorot memang mengasyikkan. Bertambah syok apabila penonton memberikan reaksi spontan apabila melihat aksi pentas para pelakon.

Mengarah teater memang syok. Dua kali ganda syok berbanding jadi pelakon. Kerana pengarah syok apabila pelakon dapat beraksi seperti yang pengarah nak dan pengarah akan bertambah syok apabila pelakon berasa syok. Dan pengarah bertambah syok apabila penonton syok menonton.

Menerbit teater memang syok berganda-ganda. Penerbit syok bila seluruh ahli produksi syok, penonton syok dan duit pun syok (sudah tentulah bahagian keuntungan Penerbit paling tinggi!)

Bagaimana dengan Penulis Skrip? Syok atau tidak?

Sedang aku buat sedikit kaji selidik di internet tentang arts, performing arts, performance arts, visual arts untuk persiapan projek rahsia aku tu, aku terjumpa satu rujukan yang menarik.

Diambil daripada http://www.english.emory.edu/DRAMA/newmap.htm

Peta di atas menunjukkan perkembangan pergerakan dan pengaruh seni khususnya teater. Yang menjadi tumpuan aku adalah pergerakan pengaruh Dadaism yang seterusnya mempengaruhi bentuk teater surrealism dan absurdism (memandangkan memang ini niat aku untuk bentukkan Nasi Lemak 10 Sen).

Apa pun aku masih perlu belajar banyak lagi tentang Dadaism, surrealism dan absurdism kalau aku nak buat bentuk teater macam tu.

Jangan putus asa.

Jangan berhenti buat teater. (Tak mengapa untuk berasa kecewa, lemah semangat - ia akan terubat secara mudah dengan hanya berehat!)

Jangan berhenti belajar buat teater. Jangan berhenti untuk mencuba.

Dan.. jangan cakap sahaja pandai. Buatnya tidak.

Buat! Buat! Buat! Kah kah kah!


Yang gila,

Akin Muhammad
Diktator Agung
The Qum Actors
(001848149-M)

2 ulasan:

  1. Selamat datang ke dunia serba serbi hang kena buat sampai hang rasa hang patut fokus satu benda saja supaya satu benda itu jadi lagi baik.

    BalasPadam
  2. terima kasih PK atas nasihat
    memang perlu fokus pada satu sahaja bagi satu-satu masa

    BalasPadam