Jumaat, Julai 27, 2007

Suara Akin II - Episod 1

"Episod Juruterbang"

Salam simfoni.


Jadi semester baru telah pun membuka tirainya.
Segala tensi sudah dapat dirasakan bagi mereka yang berfikir positif dan negatif.
Bukan setakat tensi tetapi kegembiraan.
Suka duka lah senang kata.


Kali ni tidak mahu berbicara secara mendalam.
Sebab ramai yang tidak faham.
Sebab kali ni pun mahu ramai orang faham.


Sejak kebelakangan ni aku lebih suka menyendiri.
Walaupun memang asalnya aku seorang yang bersendiri, tetapi menyendiri yang dimaksudkan di sini adalah dari segi komunikasi.
Aku lebih suka berdiam walaupun dengan rakan-rakan yang baik.
Entahlah.
Tiba-tiba rasa kehilangan yang amat.
Akibatnya, sedikit rasa sedih telah melanda diri.
Setelah sebulan lamanya aku merasai detik-detik kegembiraan bersama rakan-rakan seperjuangan teater aku.
Biasalah.
Dah gembira, mesti rasa sedih.
Lepas tu, dah lama-lama gembira semula, pastu sedih balik.
Dan begitulah seterusnya.
Dan pula, semua senior teater sudah pun selesai pengajian.
Cuma menunggu masa sahaja untuk bekerja.
Bila dah bekerja, sudah pasti susah untuk mereka bersama-sama memperjuangkan dan mengangkat sesuatu skrip.
Macam senior-senior yang sebelumnya jugak.
Lebih-lebih lagi mereka yang tinggal jauh.
Tetapi tak tahulah kalau mereka mampu memberikan komitmen yang 'super'.
Jika tidak pun, mereka masih boleh meneruskan perjuangan di tempat lain, tempat yang berhampiran dengan tempat kerja mereka suatu hari nanti.


Kehilangan itu ditambah lagi dengan kehilangan yang lainnya.
Kehilangan yang lebih amat dirasai, sejak beberapa kala yang lampau.
Mungkin ada yang terkurang.
Atau mungkin sebab ada yang terlebih.
Ataupun mungkin juga sebab kelemahan diri ini.
Ataupun mungkin juga sebab kelebihan diri ini yang menguatkan benteng diri.
Tak tahulah.
Mungkin masanya sudah tiba untuk kebenaran mengambil tempatnya.
Mungkin sahaja semuanya.
Sebab yang pasti dan yang tahu pasti sudah tentu Pencipta.


Justeru, dapat disimpulkan seperti yang lazimnya bahawa hidup itu ibarat roda.
Di satu titik tumpu kita berada di situ.
Tatkala ia bergerak dan bergolek.
Titik tumpu akan berada di atas dan di bawah sama ada mengikut kadar atau kala ataupun tidak.


Dan lagi, aku ni bukanlah jenis orang yang suka meluahkan perasaan kat orang lain.
Seperti lumrahnya kejadian aku, aku lebih suka menyimpan segala perasaan tersebut dalam diri sendiri.
Entahlah.
Tak suka nak susahkan orang nak dengar luahan itu luahan ini.

Tetapi bukannya aku tak sedar bahawa perbuatan itu kurang elok.
Aku sendiri yakin bahawa seorang kaunselor tidak mahu perkara sebegini berlaku terhadap diri seorang, lebih-lebih lagi seorang yang sedang menuntut ilmu duniawi di samping akhirat.

Kerana sudah pasti ada tahap batasnya, bukan?
Jadi bila sudah melampaui tahap batasannya, pasti sesuatu yang kurang baik akan menguasai diri.
Sama ada amarah ataupun nafsu nafsi yang lain.


Setiap kali aku memukau diri sendiri di depan cermin.
Aku terpaku kaku membuntu seribu.

Difikirnya mati di depan mata.

Tetapi hidup ke hujung dunia.


Sabtu, 28 Julai 2007 ada pementasan teater "Asylum 50" (lagi) sempena Symphony Fest di Chancellor Hall, UTP, mulai pukul 2.30 ptg hingga 4.00 ptg.
Baru sahaja dipentaskan (dan dipertandingkan) di Festival Teater Perak 2007 pada 17 Julai 2007 yang lalu.
Dapatlah tempat ketiga dan satu anugerah pelakon harapan wanita terbaik.
Jika difikirkan, buat sakit hati sahaja tentang keputusan festival tersebut.
Banyak yang menjadi pertikaian dan persoalan.
Akan tetapi malas nak cerita.

Pentas Chancellor Hall tersebut sebenarnya kurang sesuai untuk sesebuah teater dipentaskan, lebih-lebih lagi Asylum.
Tetapi apakan daya, kami akan tetap pentaskan yang terbaik untuk semua yang akan hadir menonton.

Layannnnnnn~~~

1 ulasan:

  1. kadangkala menyendiri lebih baik... hanya Allah dan diri sendiri shj yg memahami........

    BalasPadam